kan ik een schuifdeur maken zonder rails?

ik wil een kast maken met twee schuifdeuren die achter elkaar komen als de kast open schuift. maar ik vind rails niet mooi staan, al rollen die kasten door die wielen in die rails wellicht makkelijk open.
Zijn er nog andere manieren om een deur te maken die goed schuift of rolt of...?

8 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

De traditionele timmerman maakte (en maakt in Midden-Amerika en Indonesie nog steeds) deuren die glijden op een ondergrond van pokhout of teakhout. beide zijn tamelijk vettige houtsoorten die zich bovendien goed glad laten polijsten. Er is dus weinig glijweerstand. Een apothekerskast heeft meestal schuifdeuren die op deze wijze glijden: over een gewone vlakke bodem die veelal 0,5 cm breder is dan de dikte van de deur en met 2 opstaande lijsten (van nog geen centimeter hoog) om de deur in het spoor te houden.
De bovenzijde sluit niet strak, maar dat zie je niet: ook hier lijsten, meestal 2 cm hoog voorkomen aan de bovenkant het scheef wegglijden. Mooi detail: de deuren zijn altijd uit te nemen, door een inkeping in de bovenlijst die , als de deur precies op de juiste plaats wordt geschoven, correspondeert met een metalen pinnetje; alleen op deze plaats kun je de deur uit haar sponning trekken (bijv. voor onderhoud of reparatie en ook erg handig tijdens transport).

het enige onderhoud dat het schuifbed nodig heeft, is af en toe schoon en stofvrij maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Door dezelfde houtsoorten te gebruiken (hoeft alleen aan de onderkant van de deur) zou je zelf heel goed zoiets kunnen maken, als je tenminste ervaring hebt met timmermanswerk, of een goede doe-het-zelver bent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
hej dat lijkt me wel passend voor de constructie... ik moet nu enkel nog zien hoe ik die onderkant van die deuren (die ik al gekocht heb, het is recyclage van een oude spiegelkast) zo glad krijg dat ze schuiven.
ik ben een hele goeie en geduldige doe het zelver dus het lukt me vast wel. ik ga eens een kijkje nemen in de winkel met Indische meubels hier in mijn stad dan zal ik het met eigen ogen kunnen zien. dankjewel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in principe hoef je geen teakhouten goot te gebruiken, het werkt ook met vilt onder de deur geplakt, of in de goot geplakt. Afhankelijk hoe zwaar de deuren zijn. Daarom zou ik voor een hangsysteem gaan, dat kan je aan de bovenkant onzichtbaar achter een plint maken. Aan de onderkant hangen de deuren dan vrij. Ik vind een goot vooral onhandig omdat er stof en vuil in komt. Als je geen goot wilt, bedoel je dan dat je ook geen vlakke bodem wil, waar 2 latjes als geleiders voor de deur op geschroefd zitten? Want dat is bij de kast die Willem bedoelt wel zo.
liveisgreat
8 jaar geleden
de deuren zijn relatief zwaar... massieve deuren met een zware geslepen spiegel in. Ik moet een soort kader maken waar ik die deuren in bevestig, maar idd zonder rail, gewoon een deur die schuift zonder latjes en wielen zou ideaal zijn maar hopelijk haalbaar ook met zware deuren. daarom ga ik toch eens kijken naar zo een winkel die dergelijke kasten verkoopt.
schuift vilt dan voldoende? ik zal toch glad hout moeten nemen wellicht om op te schuiven dus misschien toch ook vernissen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, voor kleine kastjes werkt vilt wel, voor grote zware deuren niet meer. Wieltjes infrezen in de onderkant van de deur? Je krijgt dan wel op den duur een loopspoor te zien op de grond.
en je hebt ergens geleiding nodig, dat de deur niet alle kanten op zwaait
liveisgreat
8 jaar geleden
ik vind een loopspoor helemaal niet erg hoor, mijn huis is oud en verweerd (wat ik mooi vind) dus dat past er wel bij.
nu nog zoeken... welke wieltjes.
liveisgreat
8 jaar geleden
ik voorzie dan natuurlijk idd geleiding, maar als ik het antwoord van Willem lees hoeft dat niet zo hoog te zijn. Met gewoon schuivende deuren zonder wieltjes is er ook geleiding nodig dus...
de wieltjes mogen wel niet te zien zijn.

Andere antwoorden (2)

Gewoon hangsysteem gebruiken,dan zie je er niets van.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn ook hangende schuifdeuren. Je maakt een rails aan het plafond vast met haken in de vorm van de letter J. Boven aan de deuren zitten wielen die je over de rails hangt. Er zit een plank voor zodat je niets ziet van het railsysteem. Op de vloer komt een ondiepe opbouw waartussen de deur zweeft zodat hij niet naar voren of achteren kan.

Toegevoegd na 30 seconden:
Zie link voor zelfbouw.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
euhh.. er wordt expliciet gevraagd naar een schuifdeur zonder rails... (geen plus of min hoor)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WillemNeoChor. Ik lees in de vraag over wielen In de rails. Dat had ik geïnterpreteerd als wielen op de grond. Bovenin zie je ze bovenaan gemonteerd niet zo expliciet als de vragensteller aangeeft. En bij mijn antwoord zweven ze tussen twee balkjes op de vloer.