Welk hout is het stevigst om twee meter volle ordners te dragen?

Toegevoegd na 51 minuten:
Wellicht weet iemand ook hoe ik dit het beste kan bevestigen?

Toegevoegd na 53 minuten:
Het wordt bevestigd op underlayment hout.

12 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schroeven en plankdragers, keuze genoeg.

Het beste antwoord

Als je een of twee verticale balken of planken onder de bovenste plank monteert, lijmt en vastschroeft (qua doorsnede een omgekeerde U).

Toegevoegd na 10 uur:
Mede naar aanleiding van de toevoeging aan de vraag met het gegeven underlayment wordt betonplex aanbevolen. Dit omdat underlayment een constructieplaat is aan spanning onderhevig, waardoor kromtrekken aan de orde kan zijn.

Betonplex is een multiplex waarop een epoxy toplaag is aangebracht. Dit vormt een harde en waterdichte afwerking van het hout dat daardoor geen nabehandeling nodig heeft. Vanwege het zeer gladde oppervlak kan betonplex ook toegepast worden voor opbergruimten, aanhangwagens, dierenhokken, glijbanen, bekleding van vloeren en wanden van bedrijfsauto's. Het materiaal is zeer sterk en bestand tegen vocht.

http://www.hetanker.tv/constructiehout/plaatmaterialen/underlayment.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat eikenhout het stevigst is. Wanneer je op zoek bent naar het antwoord om het ook daadwerkelijk ten uitvoer te brengen, moet je ook op zoek naar een houtzager die de planken op de (voor jouw doel) meest efficiënte manier kan zagen. Ik weet niet of deze nu het beste door het hart gezaagd kan worden of juist aan een 'ronde kant'. Dan maakt het natuurlijk ook weer uit, of je de ronde kant juist aan de boven- of onderkant plaatst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon 22mm triplex / multiplex zou het ook wel moeten kunnen houden hoor, 18mm als je het in het midden ook ondersteunt. Maar dan zou MDF het ook moeten kunnen.

Zo kom ik opeens ok een vraag, hoe wil/ga je het bevestigen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat niet zozeer om het hout. Een plank van 2 meter vurenhout of 2 meter eikenhout, maakt totaal geen verschil.

Wat belangrijk is zijn de bevestigingspunten in de muur.
Kijk goed wat voor muur het is en welke pluggen je moet gebruiken en gebruik hoeksteunen.

Voor 2 meter en goede draagkracht moet je minimaal 3 ondersteuningspunten gebruiken. (links, midden en rechts)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weer zo'n MINkukel. Zeg dan gewoon even waarom je denkt te moeten minnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ik heb er ook een, zo'n kukel.
Niet mijn min, zal ik er toch een reden voor verzinnen:
Vuren of eiken maakt wel verschil.
Een vergelijkbare plank van eiken kan zeker het dubbele gewicht hebben, waarschijnlijk nog meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oja: kan je ook een reden voor die - bij mij vinden? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, nou had die minkukel dat er even neergezet. Maar ik ben uitgegaan van de ordners, 2 meter lang. Moet wel een hele dunne vurenhouten plank zijn als deze dat niet aan kan. Pallets worden hier toch ook van gemaakt? Enne, nee, kan niets bij jou verzinnen, dus het is bevestigd, er is een minkukel actief! :-))
Dan zou ik een eikenhouten of beukenhouten plank adviseren. Maar er zijn natuurlijk ook andere oplossingen denkbaar. Ik weet niet of je een kast gaat maken of een losse plank ergens op wilt leggen.

Maar door bv gebruik te maken van systeemrekken, waar je van die losse steunen inhaakt kun je een heel stevige constructie maken. Als je voor die 2 meter gebruik maakt van 4 steunen: op bijv. 15 cm, 70 cm, 1.30 m en 1.85 m dan kun je ook gewoon een willekeurige andere plank gebruiken.
12 jaar geleden
Tropisch hardhout.
Veruit het sterkste hout.
Maar nogal duur en ik heb liever dat er nog een beetje oerwoud over blijft..

Hoe ga je het precies ophangen?
Moet je 2 meter overbruggen zonder tussen steunen?
En je wilt vast ook niet dat het door gaat hangen.

Dan kan je het beste een paar balken nemen en daar een dunne plank op of tussen leggen.
Of 2 metalen balkjes, dan wordt het een stuk dunner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt altijd grene planken nemen die je ondersteund met een driehoekachtige steun op meerdere plaatsen eronder