Welke chemicaliën worden toegepast om een verkalkt binnenwerk van een mengkraan `neutraal` te krijgen?

De mengkraan lekt behoorlijk bij het opendraaien en wel vanuit de zijkant.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Normaal gesproken is er een zure oplossing nodig kalk weg te halen. Kalk is een carbonaat verbinding (meestal calciumcarbonaat) en met een sterk zuur kan je dit oplossen.

Echter is het wat minder prettig om met zoutzuur in de weer te gaan, al is het maar omdat je bij de apotheek heel veel moeite moet doen om 10 mL los te krijgen. Daarvoor heeft men WC eend uitgevonden. Dit spul is wat stroperiger en ontkalkt als een gek en kan je overal per liter kopen.

Kijk wel uit dat je het niet te lang er op laat zitten. Verchroomde kranen e.d. willen nog wel eens uitbijten. Doe het er liever iets te kort op en doe het nog een keer. Zo lang je het "wit" ziet bruisen, wil zeggen dat het nog aan het ontkalken is.
Ander iets waarvoor je moet uitkijken is dat je de ruimte waar je het gebruikt wel een beetje moet luchten.

Ikzelf gebruik het regelmatig en de kranen in de badkamer blijven gewoon kalkvrij (net na behandeling, het werkt natuurlijk niet preventief). In het geval van een kraan kan je het er overheen laten lopen of de kraan demonteren en in een oplossing leggen. Als je demonteert kan je ook huishoudazijn gebruiken (ook weer ruimte luchten!).
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ALls je de kraan demonteerd en in azijn wil leggen - 50% kokend water, daar 50% azijn bijdoen en dan de onderdelen erin. Tot het water koud is en al de kalk is weg.
Thecis
8 jaar geleden
@GLamberts,
Dank voor de toevoeging!