Hoe vouw ik een standaard kartonnen doos?

Met standaard bedoel ik geen inkepingen zoals de meeste verhuisdozen tegenwoordig hebben zodat ze makkelijk in elkaar te zetten zijn maar gewoon een doos met 4 flappen aan de bovenkant en 4 flappen aan de onderkant. Ik meen me te herinneren dat er een manier was om deze dozen toch zo te vouwen dat ze "dicht" zitten zonder tape of plakband.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
14.4K

Het beste antwoord

Daarvoor moet je de vier flappen aan de onderkant en later aan de bovenkant op een bepaalde manier over elkaar heen leggen.
Neem één flap en vouw die naar het vlak van de toekomstige bodem toe.
Pak de flap van de aangrenzende wand, en vouw die ook naar de bodem toe zodat hij gedeeltelijk over flap 1 komt te liggen.
Doe hierna hetzelfde met flap 3, die over flap 2 komt,
en nu komt het: pak flap 4, en als je die ook zo om zou vouwen, zou die deels over flap 3 en deels over het nog zichtbare deel van flap 1 komen te liggen. Maar nu moet je de zaak wat vervormen zodat je die flap 4 wél gewoon deels over flap 3 hebt, maar met zijn andere helft moet die ONDER flap 1 gestoken worden. Dat lukt alleen als je de hoek van die flap 1 en de hoek van flap 4 een beetje vervormt (waarbij je de doos zelf soms ook nogal scheef trekt. Maar het kan!

Daarna zet je de doos rechtop op de nu gevormde bodem, en dan kun je hetzelfde doen met de vier flappen die de bovenkant moeten gaan worden. Wacht, nu zit er nog niets in!
Maar je zult zien dat het met met buigen ook lukt als de doos al vol zit met van alles.

Soms is het praktischer om de onderkant wel op de standaardmanier te vouwen en te tapen, maar de bovenkant op deze tape-loze manier te sluiten zodat je hem steeds weer kunt openen.

Filmpje laadt traag en werd bij mij pas de tweede keer goed zichtbaar, maar geeft het in 75 seconden wel goed weer: https://youtu.be/VJUpYWGSIdg
Bordensteker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je vouwt drie flappen kloksgewijs dicht zodat ze elkaar overlappen en de laatste vouw je plat en wurm je een stuk onder de eerste flap.
Dus met de klok mee vouw je ze één voor één plat en de laatste wurm je er tussen. Bij een rechthoekige doos begin je met een lange flap en eindig je met een lange flap.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Zonder tape is dit de enige optie, "gewoon" dichtdoen met tape is wel een stuk steviger.