Werken geluiddempende ventilatie roosters daadwerkelijk?

Op dit moment zijn we een jaren 30 rijtjeswoning aan het verbouwen waarbij in de slaapkamers (1e verdieping) dubbelglas geplaatst gaat worden in het bestaande kozijn. Daarbij zou ik ook het liefste roosters boven de ramen willen plaatsen voor de ventilatie.

Echter heb ik in de woonkamer gemerkt dat de standaard ventilatie roosters veel geluid doorlaten van buiten (van bijv. buren die in de tuin zitten en krijsende kraaien/eksters). Dit is dus geen optie voor de slaapkamer aangezien ik een lichte slaper ben. Nu zie ik wel dat er geluiddempende ventilatieroosters sinds enkele jaren op de markt zijn, echter vind ik nergens op internet ervaringen van particulieren zelf (alleen het verkoopverhaal).

Daarom ben ik benieuwd of:
1. iemand zelf ervaren heeft of dit soort roosters daadwerkelijk werken?
2. welke type roosters vooral aan te bevelen zijn?
3. waar je ongeveer qua meerprijs aan moet denken t.o.v. standaard roosters?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (2)

En geluiddempend rooster werkt heel goed. wij als glaszetters bedrijf plaatsen deze rooster regelmatig. Zelf werken wij met merk Duco. zij hebben een mooi geluiddempend ventilatie rooster die niet zo lomp groot is.
http://www.duco.eu/professionals/nl-nl-producten/nl-nl-basisventilatie/nl-nl-geluiddempende-ventilatie/nl-nl-glasmaxzr .
als u in de link kijkt ziet u de technische gegevens van de DucoMax. houdt wel rekening mee dat deze rooster niet goedkoop zijn. verkoopprijs zal circa €180,- per m1 zijn( met een minimum van 0.50m1 per rooster)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn typen suskast (zo worden ze vaak genoemd), met een veel betere geluidisolatie, van Duco, maar ook Alusta en anderen. De betere types zijn wel volumineuzer....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Martin2015 wil het rooster hebben om omgevings geluiden te dempen. dan is de Ducomax een prima rooster. als hij geluid moet dempen van bv het spoor of vliegveld wordt het een ander verhaal. Alustra is trouwens al een tijdje failliet. de meeste susroosters zijn lompen grote bakken. dat is in een gewone woning met normale kozijnen geen gezicht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dikke suskasten zijn met name bedoeld voor "geluidsbelaste" objecten zoals bij een zeer drukke weg, vliegvelden etc. Om alleen wat licht geluid buiten te sluiten zijn deze veelal niet nodig en voldoet bijvoorbeeld een Ducomax heel goed. Wel dient er rekening gehouden te worden met de inhoud van de te ventileren ruimte. Een te kleine capaciteit rooster kan er voor zorgen dat de ruimte niet voldoende geventileerd wordt
Ik ben erg teleurgesteld in de werking van de suskasten. Ik merk geen enkele verbetering i.v.m. de oude ventilatieroosters.
een jaar geleden