Kan je de broekband van een pantalon wijder maken?

De pantalon heeft een flutmodel. Bij mijn kont past er nog ruim een halve kont extra in. Maar de band knelt. Ook aan de voorkant is ruimte zat.

Het gaat dus echt alleen om de band.
Nieuwe broek of andere broek kan niet. Het hoort bij mijn uniform. En klagen bij de baas duurt weken voordat je naar het atelier mag voor nieuwe maten.

Dus ik doe het net zo lief zelf.

8 jaar geleden
37.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is het een op maat gemaakte broek dan ?? Dan zou die coupeuse van mij een nieuw baantje mogen gaan zoeken.....te nauwe band is een nono, maar een te wijde kont is een nonononononono. Dat kan gewoon echt niet. Althans, niet bij maatwerk.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Jep is inderdaad maatwerk. En toen ik de pantalon thuis gestuurd kreeg was het ook nog eens hoog water denk ik. Mijn moeder heeft nieuwe zomen in de pijpen gemaakt want die waren ruim 5cm te kort. Ik heb ook al eens 5 maanden met kapot kruisvrond gelopen. Kreeg geen nieuwe broek geleverd omdat men vond dat het eigen schuld was. (Ik heb 3 weken 8 uur per dag moeten fietsen tijdens dienst en daar zijn die broeken niet geschikt voor)

Antwoorden (2)

Een beetje kleermaker weet daar wel iets op te vinden. Doorgaans kan de band nog wel iets verwijd worden, en anders kan er wel een stukje tussen gezet worden.
jc54
8 jaar geleden
Als je handig bent met de naaimachine kan dat zeker.

Als je geluk hebt echter, is het niet zozeer de band die niet past, maar de knoop die verkeerd geplaatst is. Dan is het een eindje : knoop eraf, knoop er aan. (Maar dan moet je inderdaad wel veel geluk hebben).

Als je iets minder geluk hebt, maar nog wel veel mazzel, zit er middenachter een naad die ook door de band loopt. Dan kun je de middenachternaad inclusief die van de band uitleggen, en daarna de band weer vaststikken.

Als je pech hebt en de band is uit één stuk, dan sta je voor een wat grotere operatie :

Torn eerst de hele band er af, en maak hem zo wijd als nodig door er een klein stukje tussen te zetten in of net naast de middenachter. Het mooiste is als je eventueel het begin en eind van de band gewoon kunt laten zitten, paar centimeter, want door knopen en knoopsgaten is het helaas in de praktijk niet makkelijk de hele band weer plat te krijgen, en dat is ook onevenredig veel werk. Heel goed meten dus.
Leg de middenachternaad, de figuurnaden en eventuele bandplooien ver genoeg uit , zodat de bovenkant van de broek weer net zo wijd is als de tailleband.
En dan de band er weer op zetten.