Kan je de broekband van een pantalon wijder maken?

De pantalon heeft een flutmodel. Bij mijn kont past er nog ruim een halve kont extra in. Maar de band knelt. Ook aan de voorkant is ruimte zat.

Het gaat dus echt alleen om de band.
Nieuwe broek of andere broek kan niet. Het hoort bij mijn uniform. En klagen bij de baas duurt weken voordat je naar het atelier mag voor nieuwe maten.

Dus ik doe het net zo lief zelf.

Weet jij het antwoord?

/2500

Een beetje kleermaker weet daar wel iets op te vinden. Doorgaans kan de band nog wel iets verwijd worden, en anders kan er wel een stukje tussen gezet worden.

Als je handig bent met de naaimachine kan dat zeker. Als je geluk hebt echter, is het niet zozeer de band die niet past, maar de knoop die verkeerd geplaatst is. Dan is het een eindje : knoop eraf, knoop er aan. (Maar dan moet je inderdaad wel veel geluk hebben). Als je iets minder geluk hebt, maar nog wel veel mazzel, zit er middenachter een naad die ook door de band loopt. Dan kun je de middenachternaad inclusief die van de band uitleggen, en daarna de band weer vaststikken. Als je pech hebt en de band is uit één stuk, dan sta je voor een wat grotere operatie : Torn eerst de hele band er af, en maak hem zo wijd als nodig door er een klein stukje tussen te zetten in of net naast de middenachter. Het mooiste is als je eventueel het begin en eind van de band gewoon kunt laten zitten, paar centimeter, want door knopen en knoopsgaten is het helaas in de praktijk niet makkelijk de hele band weer plat te krijgen, en dat is ook onevenredig veel werk. Heel goed meten dus. Leg de middenachternaad, de figuurnaden en eventuele bandplooien ver genoeg uit , zodat de bovenkant van de broek weer net zo wijd is als de tailleband. En dan de band er weer op zetten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100