Hoe kan ik mijn koelkast schilderen?

De koelkast gaat al jaren mee en is in al die jaren verkleurd en beschadigd. En ik heb een aantal punten herschilderd, maar dat is er niet mooier op geworden, daarom wil ik de koelkast eens mooi wit schilderen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet de koelkast wel tijdig uit voor een optimale vloeiing van de verf. Zoniet, dan is de ondergrond te koud en duurt de (door) droging te lang.

Het beste antwoord

Eerst goed ontvetten. Dan met een goede primer rollen (Waarschijnlijk kunststof primer). Licht schuren met je fijnste schuurpapier om eea perfect glad te houden. Vervolgens minimaal 2 keer aflakken met een fijn lak rollertje.

Toegevoegd na 1 minuut:
Spuiten zoals hippo hierboven aanraadt kan ook. Ik vind dat het altijd lastig is om mooi dekkend te spuiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hier twee links:

http://www.flippers.be/koelkast_schilderen.html
http://www.fan.tv/forum/forum_posts.asp?TID=2989

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn man is schilder van beroep geweest en die heeft onze oude koelkast ooit geschilderd met zilververf. zag er mooi uit en heeft nog een paar jaar gehouden tot hij echt kapot ging. Erg belangrijk is om hem eerst te ontvetten, schoonmaken en daarna met ammoniak afnemen. ditontvet het beste. Dan ga je hem schuren met schuurpapier 80-90 (grofheid v.d. korrel. Daarna weer goed schoonmaken en met een kleefdoekje erover gaan. Dan haal je alle stofjes weg. Als hij helemaal droog is, moet je hem met grondverf schilderen. Dit kan met een kwast of roller. Als de grondlaag droog is weer even licht schuren met fijn schuurpapier. Weer schoonmaken en met de kleefdoek eroverheen en dan met de uiteindelijke lak die je wilt gebruiken in de kleur die je wilt schilderen. Voor mij zag hij er toen perfect uit, maar mijn man is niet snel tevreden en herhaalde het schuren, schoonmaken, kleefdoekje, nog eens omdat de verf daardoor duurzamer wordt volgens hem. Oh ja, als de deur van kunststof is , dus geen metaal, moet je wel speciale kunststofverf gebruiken. Je kunt hem ook naar een autospuiter brengen als je geen ster in het schilderen bent, maar dat kost je wel geld!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schuurpapier 80-90 ?
Dit geeft wel heel veel krassen en is primair geschikt voor buitenschilderwerk.
Is het geen waterproof (of droog) schuurpapier vanaf 180 geweest?
amc
13 jaar geleden
Je moet eerst goed schuren want de grond moet goed hechten. Je schuurt eerst de verf eraf nl. Pas als je gegrond hebt, dan ga je met fijn schuurpapier schuren. Met 80-90 ( 100 kan ook)pak je de verf goed aan en dat is de bedoeling!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou toch bij o.a. Keur in Zandvoort maar eens vragen of hij zo'n grof schuurpapier voor een koelkast geschikt acht. Ik heb het in de winkel in ieder geval altijd sterk afgeraden.
Gulden regel is dat er tussen de groftes van het schuurpapier geen groter verschil dan 60 zit, omdat het ene schuurpapier de krassen van de ander dan niet meer wegwerkt. Bij schuurpapier 80 zou je op 140 uitkomen; blijft behoorlijk grof, zeker voor kunststof.
Overigens is de rest van de beschreven procedure professioneel.
amc
13 jaar geleden
Ik ging uit van een metalen deur, onze was nl. van metaal.
Mijn man schuurde eigenlijk alleen de verf eraf. Ik hield er een mooie gladde deur aan over, je zag niet dat hij niet gespoten was. Bij ons ging het dus prima. Bij kunststof moet je inderdaad fijner schuurpapier gebruiken.