Komen er asbestdeeltjes vrij bij een Luik van een Kruipruimte?

Hallo Allemaal, ik heb gisteren het luikje geopend van de kruipruimte. deze moest ik op een betonnen vloer leggen en dan schuiven over de grond.. Nu ben ik bang dat hierdoor asbestdeeltjes zijn vrijgekomken? Wie o wie kan mij geruststellen.. Zit er heel erg mee en raak bijna in paniek. Volgens de brief van de woningbouwvereniging bevat dit luikje hechtgebonden asbest.
Wie o wie kan mij geruststellen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.7K
Ivana
8 jaar geleden
Asbest is pas schadelijk als je er in gaat zagen of het gaat verkruimelen. Hele asbestplaten moet je je geen zorgen om maken en vooral niet zo van in paniek raken. Bij hechtgebonden asbest zitten geen vezels los die in je longen kunnen raken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, maar ik dacht omdat het zo zwaar is.. moest ik het over de betonnen vloer schuiven om het te verplaatsen.. dus ik ben bang dat tijdens het schuiven over de vloer de asbest-deeltjes vrijkomen. Ik word er echt depri van vooral omdat mijn zoontje van 3 daar altijd speelt
Ivana
8 jaar geleden
Dweil de vloer even waar hij over geschuurd is en gooi de dweildoek weg. Niet omdat je het niet uit kunt spoelen, maar voor je gemoedsrust.
Er wordt te dramatisch gedaan over deze zaken zodat mensen buiten proportie gaan reageren. De gevaren bij grote flats zaten hem in mogelijke verwijdering waarbij een hoop vezels zouden rondvliegen bij zagen en afbraak. Nu doet iedereen plotseling panisch bij een simpel plaatje. Niet nodig!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus voor Ivana. Een aanvulling: professionals die in beschermende kleding asbest verwijderen dragen die kleding niet in de eerste plaats omdat ze asbest verwijderen maar omdat ze dag in dag uit niets anders doen. Het incidenteel inademen van een paar vezels kan geen kwaad en maakt je niet ziek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ter aanvulling:
Hechtgebonden asbest.
De naam zegt het al: het asbest zit redelijk goed vast in de plaat.
Het kleine beetje wat er vrij gekomen zou kunnen zijn, kan je vergelijken met het roken van een paar sigaretten, Daar krijg je niks van. Dweilen is een goed idee.
Stofzuigen of een stoffer en blik liever niet. (maar ook als je dat gedaan hebt kan het weinig kwaad)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik had een zwager die hieraan overleden is en sindsdien heb ik daar een fobie voor gekregen. ik heb soms zelfs het idee dat ik het niet kan uitspoelen uit mijn kleding en dan heb ik de neiging om allle kleding weg te gooien die mijn kinderen en ik aanhadden omdat we bang zijn om het zo verder te verspreiden. Neem me niet kwalijk voor mijn lastige vraag maar ik heb er echt slapeloze nachten van
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan zou ik aan de woningbouw vragen of ze het luik willen vervangen voor een houten luik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vervangen is zeker een goeie.
Zeker voor zoiets wat eenvoudig te vervangen is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog een vraagje, kan ik mijn kleding gewoon wassen in de wasmachine.. via internet lees ik dat kleding weggegooid moet worden.. dat is toch zonde? En in de buitenlucht heb je toch ook asbestdeeltjes... Pff ben me echt zo aan het stressen. Mijn vakantie begint volgende week maar verheug me helemaal nergens meer op door deze hele toestand
Ivana
8 jaar geleden
Het is waarschijnlijk een houten plank met eenzijdig een plaat asbest.
Anna82. Je draaft door, als je mijn dochter was zou ik zeggen: stel je niet aan, doe gewoon, je bent al aan alle kanten gerustgesteld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Luister maar naar Ivana, die heeft helemaal gelijk.
Al je onrust en paniek is totaal overbodig.
En geen kleren weggooien, dat is helemaal niet nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het asbest wat mogelijk bij jou vrij is gekomen, is zo weinig, dat er wel 1000x zo veel moet vrij komen wil het mogelijk schadelijk zijn.
Maar ook bij 1000x zo veel is de kans op ziek worden in jouw geval vrijwel nihiel
Vroeger zat er in heel veel dingen asbest en niemand werd daar ziek van.
Maar mensen die vroeger in een fabriek werkte die dagelijks asbest naar binnen kregen, daar ging het fout.
Of in werkplaatsen waar er in werd gezaagd en geboord, dat is gevaarlijk.
Erna55
8 jaar geleden
@Anna82
Zoals je al eerder is verteld: Het probleem is je angst, niet de asbest.
Wanneer je zegt dat je helemaal gek wordt van de angst, dan is het tijd om daar hulp bij te zoeken. Je weet dat je angst irreëel is. Toch kun je jezelf niet kalmeren. Daar heb je hulp bij nodig.
Bespreek je angst met de huisarts. Die kan je eventueel verwijzen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juist Erna, goed advies.
Ivana
8 jaar geleden
Ik denk dat iemand ook zichzelf kan herpakken. Daar is niet altijd hulp van een arts bij nodig!!!

Antwoorden (1)

maak de plek waar het luikje gelegen heeft schoon met een oude natte doek. maak het luikje stofvrij met een oude natte doek en laat het opdrogen. doe de doek in een zakje en gooi weg. nadat het luikje gedroogd is deze 2x met een grondverf schilderen. moet je dat luikje in de toekomst weer open maken leg het dan voorzichtig weg. je kunt ook overwegen het luikje te (laten) vervangen.

zolang de asbest opgesloten zit is er niets aan de hand.