Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat aan weerszijden van een touw vastmaken ,zodat het zich niet opwindt als het draait om zijn as?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De enige manier om dat te voorkomen is zorgen dat het touw niet om zijn as draait. Geen gewicht gaat uiteindelijk zwaar genoeg zijn om dat te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is net de bedoeling om het draaien van het touw zonder verdraaiing ervan te bewerkstelligen, niet om het te voorkomen. Ik denk niet aan een gewicht maar aan een soort scharniering om aan weerszijden van het touw te bevestigen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een scharniering kan je ook zien als een gewicht,
namelijk het gewicht van het voorwerp waar het scharnier aan vast zit. (als dat een zware sterke muur is, zal het de kracht zijn die de bevestiging aan kan)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aan een van de kanten een lager waarbij het touw de as is en het huis van het lager vast zit
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Touw en touw is niet hetzelfde. ik heb je een algemeen antwoord gegeven maar ik kan dat nog preciseren als je aangeeft met welk soort touw je werkt (materiaal, lengte, dikte).

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een zakje zand aan weerskanten vastbinden, touw ergens overheen hangen (tak van een boom of zo) en rustig laten hangen. Zo zal de spanning eruit gaan.
Tenzij je ofwel een zeer lang touw hebt (dan kun je dat het best met 2 personen een paar keer goed oprekken en het dan netjes op een bos binden)
Wanneer je een heel dik touw hebt (5 cm of dikker) is het opwinden slechter te voorkomen; of je zou een groot gewicht aan weerskanten kunnen gebruiken. Voldoende rekken door eraan te trekken is met zulk dik touw niet erg haalbaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding