Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

verliest een ruimte veel warmte als men om een radiator een koof maak?

Ik heb in mn woonkamer(25m2) 1 radiator. Graag zou ik deze knap wegwerken door en een koof of plankensysteem omheen te bouwen. Verlies ik veel warmte en indien ja hoe kan ik dit voorkomen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Altijd iets, maar zorg dat onder en bovenkant vrij zijn dan kan de radiator zijn werk nog doen.
Ritsuka
8 jaar geleden
https://www.praxis.nl/klusadvies/radiatorombouw
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik heb dat ook gedaan in onze flat. De uitstraling was mooi. Maar omdat er een dichte vensterbank boven zat en de flat geen beste isolatie had was het warmte verlies aanzienlijk. Ik weet niet of ik het ooit nog eens doe.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je die radiator nu op koude dagen slechts een klein stukje opendraait, dan zou het verlies aan warmteafgifte naar de kamer nog te compenseren kunnen zijn door de knop voortaan verder open te draaien.
Als je hem echter regelmatig bij grote koude nu al helemaal open draait, dan is dat een aanwijzing dat je de volle capaciteit van die radiator echt nodig hebt en dan zou ik het zeker niet doen! Er zijn bij jou ook geen andere radiatoren die je wat verder open kunt draaien.

Een thermostaatkraan moet dan vervangen worden door een met een aparte voeler die ergens buiten de koof aangebracht moet worden.

Als jouw woning verwarmd wordt met een gemeenschappelijke centrale stookinstallatie, dan heb je kans op meer warmte moeten betalen dan je uiteindelijk in huis krijgt.

En als je daarbij in jouw woning warmtekostenverdeelmeters (“warmtemeters”) op je radiatoren hebt, dan heb je kans dat zo’n meter in een koof veel meer warmteverbruik aan gaat geven.
(Lees meer...)
Bordensteker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

nee de koof heeft toch een opening waar de warmte door weg kan
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
geen probleem, als je een thermostaatkraan hebt op je verwarming vervang deze dan door een thermostaatkraan buiten de koof. het is namelijk zo dat als de temperatuur in de koof warm genoeg is, sluit de kraan zich af en krijg je geen warmte meer voor de rest van de woonkamer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding