Kan je van een bestaand stopcontact een tweede stopcontact maken zonder verdeler in te pluggen?

maw, een geheel nieuw stopcontact maken vanuit een bestaande en dan die doortrekken naar een andere plek.

9 jaar geleden
27.2K

Antwoorden (3)

Ja hoor.

Je haalt je oude stopcontact uit de muur, je freest met een sleuvenfrees een sleuf in de muur vanaf de plek van je bestaande stopcontact tot de plek waar je nieuwe stopcontact moet komen.

Nu heb je een speciale boor nodig die de afmeting heeft van een wandcontactdoos en daarmee boor je 1 of 2 gaten in de muur op de plek waar je stopcontact moet komen.

Met lasdoppen kun je je installatie kabels doorverbinden en die kabels leg je in een pvc pijp door de gefreesde sleuf.

sluit je nieuwe stopcontact aan en werk de muur weer af en klaar is kees
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt dubbele en wat hier niet mag.-voudige inbouwwandcontactdozen die ingebouwd kunnen worden in een enkele inbouwdoos. Deze zijn intern met elkaar verbonden. Kwestie van de oude loshalen en de nieuwe op dezelfde plaats bevestigen.

Toegevoegd na 3 minuten:
foto uploaden lukt weer eens niet

http://nl.tinypic.com/r/xxbhs/8
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Natuurlijk kan dit.
De vraag is alleen hoeveel werk wilt u hiervan maken.
Als het opbouw is dan kunt gewoon van een enkel stopcontact een dubbelen maken door de enkele te vervangen voor een dubbel stopcontact (Bron 1)

Toegevoegd na 6 minuten:
Mocht het om een inbouw stopcontact gaan dan kunt u een tweede gat boren waarin u een inbouwdoos plaatst.
In deze inbouw doos plaatst u een nieuw inbouw stopcontact en verbind deze met de oude stopcontact dmv een connectie rand (zie bron 2 en 3)

Mocht u alleen het stopcontact willen vervangen voor een dubbele. dan kunt u ook een dubbele inbouw stopcontact plaatsen.
Als u een stopcontact plaatst zonder rand aarde dan zijn deze er in een vrij platte uitvoering.
Wilt u echter een dubbele randaarde stopcontact plaatsen dan zijn deze er allen in een hoger model. Deze worden ook wel half opbouw of half inbouw genoemd. Dit omdat de pennen voor de aarding meer ruimte innemen.