Ja hoor. Je zou voor de randjes waar de wind onder kan komen schroeven kunnen gebruiken, maar dat hoeft eigenlijk niet. Het dakleer zal bij een zware storm eerder inscheuren dan dat de spijkers eruit getrokken worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om dakleer vast te maken kun je beter geen gewone spijkers voor gebruiken want de kop van deze spijkers is te klein en heeft zodoende niet voldoende houvast voor het dakleer.
Normaal gesproken worden daar meestal asfaltnagels voor gebruikt.(zie link)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,dat kan,maar dan moet je wel in een gebied wonen,waar het gegarandeerd nooit waait! Door spijkers met gewone smalle koppen te gebruiken,wordt het dakleer niet genoeg "vastgehouden" en zal snel losscheuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het dakleer zelf kun je niet spijkeren dan is hij niet meer waterdicht maar de onderlaag waarop hij wordt gebrand wordt gespijkerd of geschoefd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Praktisch niet! Uitgerold dakleer indien niet vastgebrand, zal door invloed van het weer en temperatuurverschillen gaan opkrullen danwel blijven bewegen. Indien je zou vastspijkeren hecht het leer niet geheel vast. Gevolg: regen geeft lekkage en bij vorst gaat het barsten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan er zijn speciale spijkers voor in de handel, toch is branden vele malen beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met gewone spijkers niet , wel met astfaltnagels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet doen.
In ieder geval niet op een plat dak.
Je maakt namelijk altijd een gat in je dakbedekking. Vroeg of laat gaat hier water door heen. Met alle gevolgen van dien.
Voor een schuin dak zou het kunnen. Je gebruikt dan speciale spijkers (met een ring, zgn. asfaltnagels). Je dakbedekking zijn dan stroken, die je ruim overlappend vast zet.

Robert
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn speciale sprijkers voor maar de toplaag bij een plat dak word meestal afgestort met een steenslag laag, om opwaaien te voorkomen.