Een gemakkelijk middel om een (klein) gaslek zelf mee te detecteren, is zeepsop. Je maakt wat sop (afwasmiddel bijvoorbeeld) aan met wat water zodat je schuim krijgt. Dat schuim smeer je op de leidingen en koppelingen. Wanneer het sop gaat bubbelen, weet je dat daar een lek zit. Gebruik nóóit een vlammetje om naar het lek te zoeken! En mocht je duidelijk gas ruiken of zelfs een sissend geluid horen, ga dan niet op zoek
naar de bron maar onderneem direct de stappen hieronder.
Wat moet je doen als je een gaslek ontdekt?
Gebruik absoluut géén vuur.Geen sigaretten, wierook of kaarsjes aansteken dus.
Wees voorzichtig met elektriciteit.De vonkjes die worden veroorzaakt door bijvoorbeeld een stopcontact of de lichtschakelaar kunnen bij een grote hoeveelheid opgehoopt gas al tot een explosie leiden. Hetzelfde geldt voor het gebruik van je mobiele telefoon of bijvoorbeeld een zaklamp.
Open deuren en ramen.Dit geeft het gas de kans uit de ruimte te ontsnappen.
Sluit de hoofdtoevoer af.De hoofdgaskraan zit vlak voor de gasmeter, meestal in de meterkast, al kan deze ook in de gang of in de trapkast zitten. Wanneer de uiteinden van het kraantje met de leiding meelopen, staat hij open. Als de uiteinden haaks op de leiding staan, is hij dicht.
Ga naar buiten.
Bel (gratis) het nationale storingsnummergas en stroom, 0800-9009, om het lek te melden. De melding komt terecht bij je eigen netbeheerder, die maatregelen zal treffen.
Bel 112als je de situatie als acuut ervaart.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mijn bescheiden mening moet je juist NIET het schuim gebruiken. maar allen het sop. Dit gaat bij het lek juist schuim vormen (bubbeltjes) Als je het schuim zou gebruiken dan gaan de belletjes terug naar sop (inslinken) en kun je m.i. niet beoordelen of er zich nieuwe belletjes vormen danwel verdwijnen. Het schuim is in beweging. Ben ook van mening dat alles voor je gasmeter voor de beheerder is en na je gasmeter voor de installateur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toen ik gas dacht te ruiken in de keuken heb ik de installateur gebeld, deze heeft op deze wijze het lek opgezocht, in bijzijn van mijn zoon.
Als je er op tijd bij bent kun je dit rustig zelf doen, maar dan wel direct als je vermoedt een gaslucht waar te nemen. Het enige dat ik heb gedaan is een goede beschrijving van de methode opgezocht, op een site die te vertrouwen is. Ook heb ik niet voor niets de maatregelen die je wanneer moet treffen erbij geplaatst. Als je nog een oude leiding hebt, is het sowieso verstandig deze op tijd te laten vervangen.
Overigens ben ik uit veiligheidsoverwegingen ondertussen overgestapt op inductie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan is jouw installateur kennelijk anders technisch geschoold dan ik.
Wil niets aan je antwoord af doen maar alleen zeggen dat je met het sopje en niet met het schuim moet kwasten. Ook jouw bron (de basis van jouw antwoord) trek ik absoluut niet in twijfel. Met vriendelijke groet TegenXinnig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, ik denk het wel te kunnen verklaren waarom je het schuim moet gebruiken. Als het sop al schuimig is, is de substantie lichter en zullen de bellen eerder vervormen, groter worden, dan wanneer je afwasmiddel mengt met water en dat erop smeert. Als je gewoon afwaswater maakt, dan gaat dat vaak ook pas schuimen als er flink wordt geroerd in het water, er moet dan veel meer lucht bijkomen.
Even een sopje maken en met een afwasborstel de gasleidingen nagaan, met name de knietje, moffen etc.: verbindingsstukken. Als het gaat borrelen, zit daar je lek!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Allereerst, gas ruik je! Waar gas naar buiten komt is dat duidelijk te ruiken.
Aan gas wordt uit veiligheidsoverwegingen een geurstof toegevoegd die onmiskenbaar is.
Door op verdachte plaatsen in ruimten waar gas geroken wordt aan koppelingen in de leidingen wat zeepsop te druppelen kan een lek opgespoord worden doordat de zeepsop dan zeepbellen laat zien.
Wees bijzonder voorzichtig met het onderzoek naar lekken. Gas is zwaarder dan lucht en zal daardoor zich vanaf de grond ophopen. Het kleinste vonkje van zelfs een zaklantaarn kan een geweldige reactie uitlokken (brand/ explosie). Ventileer dus eerste de ruimten waar je een lek vermoedt voordat je verder iets doet.
Het beste is er een loodgieter of gasfitter bij te halen.

Een lek kan ook in een leiding zelf optreden door bijv. een scheurtje in bochten of door beschadiging. De leiding stukje voor stukje met zeepsop onderzoeken is geen doen, er zullen ook stukken zijn die onbereikbaar zijn.

In dat geval moet de leiding 'afgeperst' worden en wordt onder hogere druk lucht in de leiding geperst. Met een manometer wordt dan het drukverlies afgelezen. Is het een groot verlies dan gaat men op gehoor af waar het lek zit. Door constant druk op de leiding te zetten hoort men waar het sist.

In ieder geval beter niet zelf gaan experimenteren maar er dus deskundigen bij te halen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed verhaal. Kleine kanttekening: Aardgas is lichter dan lucht en vormt dus een bel tegen het plafond. Wikipedia:
Aardgas heeft een dichtheid van ongeveer 0,833 kg/m³ (bij 1 bar, 0°C). De relatieve dichtheid ten opzichte van lucht bedraagt ca. 0,65. Het gas 'drijft' dus op lucht. Hierdoor zal het richting plafond opstijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
P.S. Propaan en butaan hebben een grotere dichtheid dan lucht en verzamelen zich op de vloer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als er zoveel gas is dat het uitmaakt waar het zich verzamelt, dan is het tijd om het gebouw te verlaten en ver weg te gaan staan.. Flink door laten tochten en het maakt niet uit,.
Aanbrengen met een borstel van een detergent oplossing in water. Er zijn ook vloeistoffen in de handel te verkrijgen.