Hoe schilder je een houten plafond?

ik wil heel het interieur schilderen in wit en grijs, de plafond is in hout die nog nooit is geschilderd, de muren zijn al eerder geschilderd geweest, in welke verf weet ik niet, want ik ben de nieuwe bewoner. Ik heb onlangs een primer en een latexverf gekocht.

Nu hoorde dat ik geen primer nodig heb en dat de verf ook niet de correcte is...

Toegevoegd na 1 minuut:
Soort plafond zie foto ;-)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb vorig jaar ook plafond houten plafond in het wit gezet en heb deze eerst volledig afgeschuurd en dan 2 lagen verf (mat) weet niet als dit de correcte manier is maar na een jaar zie ik er nog niets verkeerds aan. succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poeh....wat een klus. Hebben we 1 keer gedaan in een oud huis omdat het echt noodzakelijk was, maar een tweede keer gaat er nooooit meer komen. Hier heb ik de schrootjesplafonds gewoon in de grondverf en witte lak gezet ; na vijf jaar nog niets mis mee.
(Over de behangen plafonds begin ik me inmiddels meer zorgen te maken....)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de foto is niet te zien of schuren nodig is.
Je zegt dat het hout nog nooit geverfd is, maar daarvoor glimt het te mooi. Ik gok dat er wel iets opzit (lak o.i.d.) Als dat goed vastzit:
-goed schoonmaken met st MArc
-gronden
-enzovoorts
http://www.verfklussen.nl/verven-zonder-schuren/ Houtwerk binnen (dus ook dit plafond) schilder je met een houtverf op waterbasis.
In dit geval zou ik dat met een kleine roller doen. (het juiste rollertje erop is belangrijk)

Antwoorden (3)

Idealiter zul je het plafond moeten schuren voor je het opnieuw verft, maar in de regel worden plafonds weinig belast en heeft de verf later ook weinig te lijden ; grondverven (gewone goedkope grondverf, voor de betere dekking) en daarna lakken (met een gewone lak dus die geschikt is voor hout, niet met muurverf) volstaat in de regel uitstekend. Na heel veel keren overschilderen zul je wellicht toch een keer moeten besluiten dat er eerst gestript / geschuurd moet worden, maar eerlijk is eerlijk, dat komt bij een plafond erg weinig voor.

Is er echter in de kamer bijvoorbeeld altijd veel gerookt, dan zul je het plafond voor het schilderen wel goed moeten ontvetten.

Latex kun je voor een houten plafond niet gebruiken ; dat is echt voor muren. Primer heb je nodig om de verf te laten hechten op een moeilijke (zuigende) ondergrond. Ook daarvan is bij een reeds geschilderd houten plafond geen sprake.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je het plafond zowiezo met st Marc (is een schoonmaakmiddel ter vervanging van amoniak) moet schoonmaken en na droging licht opschuren,je kan ook tijdens het schoonmaken het plafond gelijk schuren met een zgn schuurmatje welke tegen water kan,in de betere verfwinkel te koop.
Aan het water kan je vaak wel zien of er gerookt is dan wordt het water gauw vies en bruin/geel,als dit het geval is regelmatig het water verversen.
Als er niet gerookt is kan je kiezen om een watergedragen primer op te brengen merk uniprimer van Capparol ook in de betere verfzaken te koop,als er wel gerookt is dan de eerste laag met een traditionele grondverf voorstrijken(wel goed ventileren dan)deze isoleert de nicotine en vervolgens met een watergedragen verf één of twee keer af te verven,dit ligt aan of het goed gedekt is. Tip voor het schilderen: gebruik een vrij grote kwast en rol het geschilderde direct na met een schuimrollertje om vervelende kwaststrepen te voorkomen,dit geldt ook voor de watergedragen primer,je kan immers in vakken werken als je bij een groef van het plafond ophoud. Heel veel succes!
het grote nadeel van primer of grondverf is dat het niet glad word en er altijd strepen te zien zijn het mooiste word het als je er 2 lagen of3 beits op zet na het goed ontvet te hebben ontvetten en schoonmaken gaat het beste met lauw water en ammonia het stinkt wel maar laat geen residu achter en dan kun je gewoon watergedragen beits gebruiken wat ook beter is voor je gezondheid in een afgesloten ruimte
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet beginnen met je plafond schoon en vetvrij te maken, er kan buiten rookaanslag ook vette aanslag van een gourmetavond of iets dergelijks tegen het plafond zitten, als er vet op het plafond zit, zal de lak niet houden. Na het ontvetten en reinigen wat kan met st Marc, ga je schuren, een fijn papier zal voldoende zijn, verwijder wel alle oneffenheden en vul de gaatjes op. Als je de gaatjes hebt gevuld laat dat dan drogen en schuur dat nogmaals goed glad. Maak vervolgens het plafond stofvrij. Kies voor een grondverf, dit om de verf beter te laten hechten en om de basis voor de nieuwe kleur te leggen. Schuur het plafond na de grondverf nog eens lichtjes op. Daarna komt de lakverf. De duurdere merken lak (Histor, of bijvoorbeeld Sigma) schilderen fijner omdat de verf beter vloeit en dekken beter dan de huismerken van de bouwmarkt. Kies een lakverf op waterbasis, dit omdat je lak op waterbasis over lak op basis van terpentine kunt gebruiken, andersom kan meestal niet. Hoogglans verf is fijner van structuur, dit is prettig om als eerste laag na de grondverf te kiezen, maar je kunt ook direct met een matte, of zijdeglans afwerking beginnen, laat tussen de lagen door de verf drogen volgens gebruiksaanwijzing. Grondverf en 2 lagen lak zullen voldoende moeten zijn.
Het eerst ontvetten voor het schuren, dient ervoor, dat je schuurpapier niet vol raakt met vet en vuil en daardoor zuiniger is in gebruik.
Latex is niet geschikt voor hout, dit gebruik je wel voor gipsplafonds, of wanden, of over behang bijvoorbeeld.
Bereidt je voor op een vervelende klus, die naast veel tijd, veel energie zal kosten.
Misschien is het verstandig er een kleine steiger voor te huren, of te kopen, zodat je niet steeds je trap hoeft te verzetten.