Hoe kan je het beste open ruimtes beschermen tegen kou?

Mijn huis heeft 3 verdiepingen die zich verbindt met trappen. Beneden heb ik de voordeur waar direct een trap naar de eerste verdieping loopt waar zich de hal bevindt eem wc en extra kamer en deur naar de woonkamer, vanuit de hal loopt direct een tweede trap naar de boven verdieping waar de slaapkamers en overige ruimtes zich bevindt.Nu trekt de kou vanuit de voordeur direct door naar hal richting naar de slaapkamers. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik deze kou kan tegenhouden. Heb al een gordijn gebruikt maar werkt niet optimaal. Heeft iemand tips?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
22.8K
Cryofiel
9 jaar geleden
Wat is de oorzaak van de binnentrekkende kou via de voordeur? Heeft de voordeur enkel glas? Sluit hij niet goed? Lekt er lucht door de brievenbus? Iets anders?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja de voordeur heeft enkel glas heb er wel isolerende/ anti braak folie op wat het iets minder maakt. Brievenbus is een standaard bus .. het betreft een huurwoning. .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vroeger zag je wel eens dat mensen aan de binnenkant van hun buitendeur een vrij dik, velours gordijn hadden hangen om deze reden (om de kou tegen te houden). Bij een café zie je het nog weleens, maar dan is het vaker met een ronde roede.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ja, zo'n dik en zwaar gordijn vlak bij de deur helpt goed
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik heb ook een standaard brievenbus. Ik heb er aan de binnenkant zo'n "haren-ding" voor geschroefd. Dat houdt de kou die voorheen via de brievenbus binnen kwam goed buiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De koude lucht die binnen komt gaat ergens naar toe.
Dus ergens verlies je van binnenuit lucht.
Deze lucht die je huis weer verlaat, wordt dan aangevuld met de lucht, die bij je voordeur binnen komt.
Vaak verlies je in een huis lucht/ warmte, door een raam dat op een kier staat, door tochten, afzuigkap of openhaard.
Dus dat moet je eerst opzoeken en daarna de voordeur tochtvrij maken.

Antwoorden (5)

Bij mij werkte een deur plaatsen onderaan de trap. Dan moet je hier wel ruimte voor hebben natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hang met een roede bij elke trap een dik gordijn. Hiermee scheid je de ruimtes. Met een roede is het gordijn makkelijk te monteren en ook belangrijk bij een huurhuis, weer makkelijk te verwijderen. Je hoeft na het verwijderen alleen maar de boorgaten weer op te vullen.

Hang zoals al door anderen aangegeven ook bij de voordeur een gordijn. Hiermee vang je de kou die bij het enkele glas naar binnen komt op.

Het is even een investering, maar deze kosten zul je snel terug verdienen doordat je minder stookkosten hebt.

Een vriend van me heeft ook een dergelijke woning. Moet zeggen dat ik het niet heel gezellig vind, al die open ruimtes. Met afscheiding door gordijnen maak je al een knusser geheel. Extra winpunt.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
Je zou ook eens kunnen denken aan tochtflappen.
Heb ik vroeger in de gang gehad om dezelfde redenen.
Misschien vind je dat te industrieel, maar ik vond dat doorzichtige PVC juist
wel leuk.

Ik bedoel strokengordijnen van dik plastic,
zoals hier te zien: www.strokengordijnen.com
Voor iedere toepassing een geschikte strokengordijn afscherming aanbieden, u kunt hier zelf uw prijs uitrekenen, of neem contact met ons op voor advies.

Nu heb ik een open trap en denk er over om weer zoiets aan te schaffen.
http://www.kemko.nl/deuren/afscheidingsgordijnen.php
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk eens of die deur wel echt heel goed afsluit. Dicht kieren met tochtband.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb ook zo iets gehad in ons vorige huis, dan met de balkondeur.
Die had enkel glas en zo'n groot sleutelgat voor zo'n dikke Nemef sleutel die vaak voor inbouwkasten en slaapkamerdeuren word gebruikt.

Ik heb toen speciale tochtstrippen geplaatst, deze zet je met spijkers op het kozijn. Dit werkt beter dan tochtband op de deur zelf plakken. (Niet te dicht op de deur plaatsen, anders gaat je deur niet goed dicht. Dus met de deur dicht afmeten waar ze moeten komen, en dan met de deur open monteren, anders heb je geen ruimte om met je hamer de spijkertjes in te slaan.)
https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-wonen/deuren/tochtwering/ellen-opbouwprofiel-kunststof-wit-2-3m/5216773

Dan het raam beplakken met dubbelglas folie. Ik heb het toen bij de Aldi gekocht, en geprobeerd (tijdelijk artikel natuurlijk). Ik merkte het verschil.
http://www.eco-logisch.nl/Fix-o-moll-Venster-isolatiefolie-4601

Jij hebt al een folie op het raam, maar deze plak je niet op het raam zelf maar op het kozijn om het raam heen, daar zie je bijna niets van (wel eerst raam lappen voordat je het erop plakt, anders zit het vuil voor altijd gevangen, dat was ik vergeten)
Maar je inbraak folie kan dus gewoon blijven zitten.

Nog een tochtborstel aan de onderkant van je deur en het grootste probleem zou dan verholpen moeten zijn.

Het sleutelgat heb ik van buiten afgeplakt met een stevig stukje plastic. Maar ik verwacht niet dat jij zo'n sleutelgat hebt.

Dan een deur of dik gordijn voor je trap. En ik kan me niet voorstellen dat je er dan nog veel last van zult hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
Eventueel kan je ook nog van dat zilveren folie achter je verwarmingen plaatsen.

https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-wonen/klimaatbeheersing/verwarming/radiatorombouw/kant-klaar/decor-radiatorfolie/2556645