Kan een verwarmingsketel véél condens veroorzaken, druppels aan het plafond van onze berging?

Vanwaar de felle condens in de kleine berging waar onze verwarmingsketel staat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laat de ketel door een expert nakijken.
Hoort niet!

Antwoorden (4)

Dat zou kunnen wanneer de afvoer van de rookgassen slecht is, of lekt. In je verwarmingsketel verbrand je aardgas. de reactie is:

aardgas + zuurstof --> kooldioxide + waterdamp + warmte

Is de afvoer van de ketel niet goed, dan komt er waterdamp in de berging. Wanneer de muren daarvan koud zijn, kan die waterdamp daarop condenseren. Ook de kooldioxide komt in je berging en, als de verbranding niet helemaal volledig is, ook enige koolmonoxide. Je kunt vrij goed inschatten of de verbranding in je ketel volledig is: zijn de vlammen mooi blauw: volledige verbranding; maar zijn de vlammen nogal geel dan is de verbranding onvolledig.

In elk geval doe je er goed aan om een installateur eens naar je ketel te laten kijken. Behalve het bijkomende probleem dat de wanden nat worden en muf en schimmelig van de condens, lijkt me de atmosfeer in je berging nog belangrijker!

Het is natuurlijk ook mogelijk dat iets anders dan je ketel de condens veroorzaakt: natte, vooral warme voorwerpen (uithangen van kletsnatte regenjassen en dergelijke).
Zie de bronnen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
doordat bij de verbranding van gas naast co2 en warmte ook water in gasvorm vrijkomt en dat condenseert om koude voorwerpen, dus je moet de ruimte beter ventileren anders krijg je schimmel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een moderne, condenseren de ketel mag geen condens in de ruimte opleveren. Hij wordt zowel voor afvoer als toevoer van lucht direct naar buiten aangesloten. Is dat niet gebeurd, dan moet die aansluiting hersteld of gemaakt worden.
Is het een VR ketel, dan is of onvoldoende aanvoer van lucht of de afvoer is niet in orde.
Advies: uitzetten en een installateur er bij halen. Kan die geen antwoord geven, haal dan een ander er bij (ervaring!).

Toegevoegd na 8 uur:
Gezien uw andere vraag: Junckers VR ketels zijn zeer berucht door dit probleem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ook nog zou kunnen, is dat de afvoer van rookgassen wel goed is, maar dat de aanzuiging van lucht uit de ruimte zelf gebeurt. De lucht wordt dan via raampjes, kieren en ventilatieroosters van buiten aangezogen. Deze lucht kan veel vocht bevatten.

Echter, het klinkt meer alsof de rookgassen een probleem zijn, omdat het juist op het plafond neerslaat. De rookgassen zijn warm en zullen zich dus verzamelen bij het plafond.

Laten nakijken, want dit is niet goed!