Welke aquarium planten kun je makkelijk zelf kweken?

Onder en/of boven water.

Welke plant soorten zijn makkelijk?

Hoe kom je aan de beginwortels/stekjes/zaadjes o.i.d.?

En onder welke omstandigheden, qua temp. e.d.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Alle aquariumplanten die je in de aquariumwinkel of bij het tuincentrum kunt kopen, kun je ook heel eenvoudig (door) kweken. Ze doen het eigenlijk allemaal uitstekend buiten het aquarium, waar de vissen er natuurlijk van eten. En dat hoeft niet eens onder water, zolang de voetjes maar nat zijn.

Je kunt gewoon de plantjes zo kopen en ze stekken of scheuren om te vermeerderen. Het zijn voor het overgrote deel woekeraars, die zich zonder veel hulp van jouw kant vermeerderen.

Het leukste is dat ze er onder water dan weer heel anders uitzien dan in een bakje op de vensterbank. Dat makt het zelfs een leuke hobby als je geen vissen hebt ;-)

In de link een bron met veel tips en trucs.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een klein kasje is handig en staat mooi, maar plastic zakjes voldoen ook uitstekend ; zolang de luchtvochtigheid om de bladeren heen maar hoog is. Ook in hoge glazen vazen kun je goed waterplanten kweken ; door de hoogte houden ze al veel vocht binnen en hoef je ze niet eens per se af te dekken.