kan ik een muur behangen achter een kachel?

De muur wil ik eerst voorzien van een calconplaat (hittebestendig) en dan behangen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een radiator, of een gas/houtkachel?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom zou dat niet kunnen? Dat deden mensen vroeger ook.
ronron1212
9 jaar geleden
Achter een kolen kachel zat nooit behang mevrouwsande.

Antwoorden (2)

Nee, dat kan niet. Behang is meestal gemaakt van papier. Papier ontbrandt spontaan al bij een betrekkelijk lage temperatuur. Achter een kachel wil de temperatuur nog wel eens oplopen. Ook behang van kunststof kan niet tegen hoge temperaturen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, behang is daarvoor niet hittebestendig genoeg. Behang is gewoon papier, soms met een plastic laagje, en ook de lijm is opgedroogd prima brandbaar. Niet voor niets vind je ook in oude huizen achter de kachel altijd iets van een tegelwand, een plaat asbest of bakstenen, terwijl de rest van het huis doorgaans behangen is. Zelfs pleisterwerk is niet geschikt voor achter een hete kachel.
Je zult dus echt een groot genoeg stuk echt heel erg goed hittebestendig moeten maken door een volstrekt onbrandbaar materiaal dat idealiter de warmte ook nog een beetje vasthoudt. Asbest is geen optie meer, dus blijven steen en tegels over. En als de kachelpijp daar omhoog loopt, ook helemaal tot aan het plafond. Daarnaast kun je dan rustig behangen. En dat kan een heel fraai plaatje opleveren, hoor.