waarom pakt de verf op verschillende plekken anders uit?

Gaan verhuizen, zitten in een huurhuis, dus tijd om de gekleurde muren te witten. Weinig geld, vrouw vond een grote bak ral 9001 op haar werk. mocht ze hebben. Geen zin in stofvrij maken en voorstrijk en gedoe. Gewoon witten die hap. Gedaan, alleen nu zien we kleurverschillen en dat is best gek. We hebben een lichtgroene, donkergroene en zwaar bruine muur geverfd. De lichtgroene muur is het beste gelukt. Het gekke is dat ik ook wat puntjes op het plafond heb bijgestipt, maar die plekjes zien er zwaar anders uit dan wit. Veel meer creme en het ziet er daardoor uit als een vlek. Terwijl de muren er gewoon wit uitzien.
Bij een bepaalde muur in het huis is de muur wel wit, maar vertonen de zij-muurtjes (die al wit waren) weer dezelfde diep creme achtige kleur. Zo gek.. Iemand een verklaring? Is het optisch bedrog?

9 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de oude verf schijt natuurlijk Door. .....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Excuses. . schijnt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verf de muren die er niet zo wit uitzien nog eens met een extra laag witte verf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verf de muren die er niet zo wit uitzien nog eens met een extra laag witte verf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Blij wezen dat het zonder schoonmaken blijft zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als de woningverhuurder maar tevreden is. de nieuwe huurder zal waarschijnlijk willen behangen. Heb je muurverf genomen of gewoon verf voor hout en metaal? Want daaroverheen behangen gaat lastig, omdat de lijm er niet in kan trekken. Maar kleurverschil zou ik me geen zorgen over maken.

Antwoorden (2)

er bestaan heel veel soorten wit. dus vlekjes bijwitten op het plafond geeft heel zelden hetzelfde wit dan er reeds op was. Zelfs al verf je een plafond bij met net dezelfde verf dan die er eerst gebruikt is, verf verandert met de jaren plus heb je soms lichte kleurverschillen naargelang de productiedatum. Dus dat zullen vlekjes blijven, als het je stoort, camoufleer ze dan met iets.
wat de andere muren betreft, moet je denken aan kunstschilderen. algemeen wordt aangenomen dat je met een witte onderlaag moet schilderen. Wit weerkaatst optimaal het licht, en dus krijg je de meest zuivere kleur.
Als je wit over een andere kleur zet, ook al is het heel dekkende verf, zal je altijd een ander effect hebben dan als je wit over wit verft.
Nu alles een eerste laag heeft gekregen, kan een tweede laag soelaas brengen, omdat je de ondergronden nu min of meer gelijk hebt gezet.
Tot slot kan ook de lichtinval een rol spelen, de muur aan de overzijde van een venster zal soms lichter tonen dan de zijmuren. Daarom adviseer ik om in een kamer met een donkere kleur uitgerekend die muur in een lichtere kleur te verven. Door de weerkaatsing van het licht komt de donkere kleur beter tot leven.
Vaak zal er al veel van het verschil geneutraliseerd worden door de meubels, gordijnen etc...Zij hebben ook een bepaalde kleur (al is het "wit") en zullen in combinatie met de muren een bepaald contrast geven dat ook weer invloed heeft om de waarneming van de kleuren aan de muur.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt. En op de muren die je nu heb gewit valt altijd meer licht dan op het plafond. Dus het kan goed zijn dat de cremewitte muren lichter lijken dan 100% wit plafond.
Kijk even in je huurreglement of je de muren strak wit moet opleveren, of in een 'neutrale' tint. Dat laatste betekent dat de nieuwe huurder het gemakkelijk kan overschilderen, dat hoef jij dan niet nu te doen.
Er zijn natuurlijk heel wat meer redenen en antwoorden mogelijk, maar ik noem er twee.

In de woningbouw wordt vaak RAL 9010, zuiver wit, gebruikt. De kleur die jullie gebruikten, RAL 9001, heet crème wit. Dat verschil klinkt wel ongeveer zoals jij het beschrijft.

Een tweede reden kan de ondergrond zijn. Niet alleen door de kleur van de ondergrond, maar ook doordat deze zuigt, kan de kleur anders worden. Dat is waarom er voorgestreken wordt. Je zorgt er dan voor dat de zuiging, en dus ook de kleur, overal zo gelijk mogelijk wordt.

Vervuiling (van bijvoorbeeld nicotine), glansgraad, het effect van UV op de oude verf, er zijn nog heel wat andere redenen die een effect hebben op de kleur en waarom het bijwerken van eerder geverfde delen heel, heel lastig is.