Slot van voordeur gaat erg lastig open, iemand tips?

Sinds een paar weken heb ik een nieuw slot op mijn voordeur met een knop aan de buitenkant. Het opendraaien met de sleutel gaat prima, maar wanneer het slot bij de laatste kwartslag draaien van de sleutel, van het slot zou moeten springen en je de deur open zou moeten kunnen duwen, gaat dit erg lastig.
Ik moet de deur met behoorlijk wat kracht naar me toetrekken en de sleutel weer die kwartslag draaien voordat hij van het slot springt. Ik heb ook al eens gehad dat ik een kwartier stond te klooien, voordat hij eindelijk openging...

Iemand een tip hoe ik dit mogelijk kan oplossen? Alvast veel dank!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.1K
Rieneke1
9 jaar geleden
Grafiet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe weet ik dat? Sorry, ik ben echt een totaal leek op dit gebied... :S
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik heb onlangs nieuwe sleutels bijbesteld, waar ik m'n deur ook niet mee open kreeg.
Wat grafiet in het slot gespoten en klaar!
Ik zou het zeker proberen, waarschijnlijk heb je dan geen probleem meer je huis in te komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bleef jouw slot ook zo hangen en moest je er zo'n ruk aan geven? Het lijkt er bij mij op alsof dat bovenste deel vh slot, wat los moet klikken om de deur open te duwen, in het 'gat' blijft steken, waardoor ie niet openschiet en ik er een ruk aan moet geven..
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik kreeg de sleutel überhaupt niet gedraaid.
Ik zou zeggen probeer het, baat het niet dan schaadt het ook niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad grafiet erin:
http://www.heuts.nl/shop/pressol-grafiet-18-gr Ook kans dat het slot wat klemt in het gat waar die invalt.
Je kan dat zien aan slijtplekken op de schoot en het gat.
Dat gat dan iets groter maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga het proberen, dank!
jc54
9 jaar geleden
Ik denk dat hier het probleem anders is. Smeren (met grafiet) helpt dan niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zitten inderdaad wat slijtplekken op, lijkt erop dus dat het slot daarin klemt. Hoe kan -onhandige ik- het gaat wat vergroten?
liveisgreat
9 jaar geleden
een spuitbus met siliconenolie met een fijn staafje om het in het slot te spuiten heeft mij van alle slot-perikels afgeholpen. het is sowieso goed om je slot af en toe eens te smeren, dus baadt het niet, het schaadt ook niet....

Antwoorden (5)

Als ik het goed begrijp valt het slot (met de schuine kant) strak in de slotplaat. Je zult de deur ook stevig dicht moeten trekken om ze echt dicht te doen. Wat je kunt doen is de slotplaat een klein beetje uit-vijlen, waardoor het slot iets eerder in de plaat valt. Als je dit doet, zit er ook minder spanning op de deur (slot) als de deur dicht is.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat is inderdaad wat er, volgens mij, gebeurt. Kan ik de slotplaat zelf gemakkelijk uitvijlen of zijn daar speciale gereedschappen voor nodig?
Reddie
9 jaar geleden
Inderdaad speciaal gereedschap: een (zoet)vijl.
het ietsjes losser draaien van het cilinderslot kan ook helpen, komt er een beetje speling tussen slot en sluitplaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank, ga ik ook proberen!
Staat er niet te veel spanning op de scharnieren? Ik denk dat de deur TE dicht is. Waarschijnlijk is er dan te veel spanning op de " schieter " Een héél klein beetje speling mag wel, maar niet dat de de deur rammelt.De openingen in het kozijn beetje ruimer maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Afgezien van de opmerkingen hierboven, is het ook nog mogelijk dat je deur is kromgetrokken door het uitzonderlijk vochtige en warme weer van de laatste tijd. Je kunt gemakkelijk zelf testen of dit het geval is. Maak de deur open en trek deze voorzichtig dicht totdat je voelt dat deze net tegen het deurkozijn komt. Misschien is dit alleen aan de boven- of de onderkant, de deur is dan dus krom. Aan de tegenoverliggende kant zie je dan nog een spleet tussen kozijn en deur. Om de deur helemaal in het slot te krijgen moet je extra kracht leveren om de kromme deur enigszins vlak te trekken. Bij het open maken zit de slotpen klem tegen het plaatje in het kozijn en moet je weer dezelfde kracht leveren om de slotpen te kunnen laten schuiven.

Oplossingen als bovenstaande het geval is:
1. Gaat vanzelf over als het een ruime tijd droger weer is.
2. Een tijdje een elektrisch kacheltje voor de deur zetten om de deur te laten drogen.
3. Kozijnplaatje ruimer vijlen (hierboven al genoemd, geeft echter maar beperkte ruimte).
4. Als het een houten kozijn is: sponning van het kozijn iets verder uitfrezen of schaven om de kromme zijde van de deur wat meer ruimte te geven. Dit is een sponning: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sponning
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ook kan helpen is de tochtstrip die in de hoek van het kozijn zit vervangen door een die dunner en/of schoner is. Als zich veel vuil ophoopt in of op die tochtstrip, dan kan de deur niet ver genoeg meer dicht. Controleer die strip helemaal rondom, dus niet alleen ter hoogte van het slot. Is het een rubberen strip en nog in goede conditie, (niet poreus of juist keihard geworden), dan kan goed schoonmaken al genoeg helpen.