Kun je plakaatverf en acrylverf mengen?

Ik heb de basiskleuren in plakaatverf. Deze wil ik wel eens mengen met acrylkleuren. Kan dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.4K

Antwoorden (3)

In principe zou dit wel kunnen maar is niet aanbevelenswaardig.

Plakkaatverf blijft in water oplosbaar ook als het gedroogd is en acrylverf droogt watervast op. Dat is het belangrijkste verschil. Verder is het niet aan te raden om plakkaatverf op linnen of paneel aan te brengen maar alleen op papier omdat de hechting niet zo goed is terwijl je met acrylverf vrijwel overal op kunt schilderen.

http://www.schilderenenzo.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=4256
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik denk dat je kan mengen en de gouacheverf als een pigment gebruiken omdat beiden wateroplosbaar zijn.
maar of het lang goed zal blijven later weet ik ook niet.
persoonlijk denk ik van wel maar dat moet je zelf uitvissen...
9 jaar geleden
Bij ons op tekenles word hetnaltijd afgeraden om dezentwee soorten verf te mengen.