als ik een laag beton giet over een reeds geharde laag beton, is dat dan nog stevig genoeg voor een sokkel voor een zwaar beeld?

Ik heb beton gegoten, maar ben er dan mee gestopt omdat mijn betonbestandelen op waren en heb ondertussen andere werken gedaan. De beton moet dienen voor een sokkel voor een beeld van ca 350 kg. Nu moet ik dus nieuwe beton gaan halen, maar ondertussen is de "oude" al gestold uiteraard. En moet ik de nieuwe erop gieten.
Ik bedacht me nadien dat ik nu natuurlijk 2 stukken beton heb die wel op elkaar liggen maar niet noodzakelijk aan elkaar vasthangen (omdat de ene laag al gestold is). Wat nu? Als ik er gewoon nog een dikke laag beton opgiet is dat dan nog stevig genoeg voor een sokkel, of moet ik andere dingen doen zodat de sokkel stevig genoeg is?

9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als het voor een beeld is wat er los op kan staan, dan is het geen probleem om 2 'losse' blokken beton te hebben. Afhankelijk van de grootte (breedte en hoogte) van de sokkel en de vorm en grootte van het beeld kan het verstandig zijn om het aan elkaar te borgen d.m.v. stukken metaal. Kan het beeld, met of zonder sokkel, omvallen bij hevige wind of vandalisme? Voor de zekerheid kun je dan in het onderste stuk beton een paar gaten boren, draadeind of metalen stangen erin en dan de rest van het beton gieten. Als het metaal dan boven de sokkel uit steekt kun je het aan het beeld bevestigen. Maar is het geheel vooral breed en laag, dan kun je alles gewoon los op elkaar stapelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
het beeld is hoog en smal : een soort zuil met daarop een vrouw. Totale hoogte is 2,5 meter. het staat beschut tegen een hoek van twee muren... ik denk dat er weinig kans is voor omvallen. maar ik zal voor alle veiligheid toch je raad volgen en metaalstaven in de "oude" beton boren. bedankt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2,5 meter hoog! Ik zou dat zeker goed vastzetten. Juist in een hoek bij muren kan de wind rare wervelingen maken, soms zelfs met korte windstoten die sneller gaan dan de 'gewone' wind op de open vlakte. Het laatste wat je wil is 's nachts wakker worden van het donderend geraas van je neerstortende vrouw-op-de-zuil.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook de bestaande betonlaag goed schoonmaken en eerst inwassen met alleen water en cement vlak voordat je de volgende laag beton aanbrengt, dat zorgt voor een goede hechting van de 2 lagen.
De gaten groter boren als de ijzeren betonstaven zodat het nieuwe beton ook in de gaten kan lopen.
liveisgreat
9 jaar geleden
De bovenkant is vrij glad, helaas....
liveisgreat
9 jaar geleden
voor het eerste deel is er wel zeker wapening gebruikt....

Andere antwoorden (1)

zolang de eerste gestorte betonlaag niet glad is afgestreken dan kan er gewoon verder gegaan worden met storten.
Wel de geharde laag goed natspuiten.