Hoe maak ik een goed chemisch muuranker?

Ik wil graag voor een pergola een balk tegen een muur bevestigen. Hiervoor wil ik een chemisch muuranker gebruiken in combinatie met een stuk draadeind. Op dit draadeind wil ik vervolgens de balk bevestigen. Helaas heb ik geen idee hoe en of een chemisch muuranker goed werkt. Alternatief is waarschijnlijk een slagplug?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarschijnlijk een beetje overkill,
wat is er mis met goeie gewone pluggen en schroeven? hier veel opties, met als laatste een chemisch anker in capsule vorm:
http://www.klussenvoorbeginners.nl/stepbystep/51/Werken-met-pluggen-%28deel-2%29
(de vorm die goos zegt bestaat ook en is goedkoper bij meerdere gaten)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou gewoon keilbouten gebruiken en niet met dat chemische spul beginnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals Jackd schrijft, gewoon schroeven en pluggen, voor de zekerheid zou je nog wat constructielijm in de plug kunnen spuiten voordat je de schroef er in draait.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik het zo lees dan klinkt het alsof een chemisch anker wat teveel van het goede is. Het gaat inderdaad maar over een pergolabalkje. Echter gaat het wel om een balk van zeker 12x12cm (larikshout). Is het dan wel mogelijk om een slagplug te gebruiken? Immers moet je een aardig grote afstand overbruggen? Wat is jullie mening hierover en welke slagpluggen zou ik eventueel het beste kunnen gebruiken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Slagpluggen is een prima oplossing, maar wil je meer zekerheid dan zijn de keilbouten een oplossing die veel wordt toegepast bij wat zwaardere constructies.
Als een slagplug niet helemaal goed vast zit, heb je een probleem.
Hij kan dan later alsnog los gaan zitten.
Een keilbout, gaat alleen maar vaster zitten als je hem aandraait het is een totaal ander systeem.
Die kan er nooit meer uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Keilbouten zijn prima,
ook niks mis met een goeie plug en een flinke schroef of bout.
Slagpluggen ben ik geen fan van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Slagpluggen gebruik ik alleen bij liggende constructies, dus waar geen trekkrachten op kunnen komen.

Antwoorden (3)

Chemisch anker is een twee componenten kit. Het zit ook in twee delen in een kit spuit. Dit werkt perfect maar zorgt wel voor voldoende weerstand op het draadeind door bijvoorbeeld daar moeren op te draaien en zo mogelijk vast te maken. Dan heb je een perfecte bevestiging.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat U nodig heeft zijn RAWL pluggen. Kan in combinatie met chemisch anker.Verschillende maten zijn verkrijgbaar.Naargelang de muur zijn er oplossingen.Ik werk steeds met produkten van NOVATECH. http://www.tec7.be/Default.aspx?WPID=328&L=N&PID=118.

Toegevoegd na 15 minuten:
Met keilbout kan het ook, in combinatie met chemich anker
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.werkenmetmerken.nl/nl/2-k_mix_7_superfast/p/9046
deze?
belachelijk duur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het een mooi gat is ( vol gedeelte ) heb je de chemie niet nodig natuurlijk.Met de speciale bout/vijs en kunsstofplug voor ophangen lavabo gaat het ook. Bij FISCHER pluggen vind je het.In elke DIY te krijgen.
Een chemisch anker gebruik je alleen als je een grote trekkracht verwacht op een verbinding. Het gaat hier echter slechts om het ophangen van een pergolabalkje, dat is alleen afschuifkracht. Dat is prima met normale pluggen of keilbouten op te vangen. Is bovendien goedkoper, sneller en minder afhankelijk van mogelijke uitvoeringsfouten. Bij chemisch moet je ook nog eens het gat schoon borstelen (rager nodig) en uitblazen (compressor of luchtdruk spuitbus nodig) en zorgen dat de mengverhouding en omgevingstemperatuur goed is. Dat nog afgezien van het geklieder.