Moet je voor alles dat je wilt ophangen aan een muur echt altijd een plug gebruiken?

Hoe weet je dan welke plug, welke grootte, etc.

Toegevoegd na 10 minuten:
De muur is van steen of gips of weet ik veel, iets hards :)

Wat ik nu wil ophangen is een afzuigkap. Op zich qua gewicht niet zo heel zwaar, maar dat kan niet af met alleen een spijker.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
58.3K

Het beste antwoord

Nee, er zijn verschillende methodes om iets op te hangen:

Schroeven
spijkeren
lijmen
lassen
magnetisch

Afhankelijk van de ondergrond gebruik en wensen gebruik je een methode.

bij schroeven in een stenen muur gebruik je altijd een plug omdat de schroef alleen niet blijft zitten in de gipslaag. Bij beton komt de schroef er niet doorheen en moet een gang worden geboord. De plastic plug krijgt zoveel wrijving dat de schroef muurvast zit.

Afhankelijk van de muur heb je ook verschillende soorten pluggen. De bouwmarkt kan je daar meer informatie over geven.

Een goed merk pluggen is Fisher. Zij geven op de website ook meer informatie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb bij de bouwmarkt een setje Fisher pluggen gekocht (verschillende soorten in een oranje doosje met schroeven).

Ik vind de Fischer pluggen altijd beter dan de goedkopere versies, maar die voldoen ook. Zeker in een gewone muur.

Toegevoegd na 6 minuten:
NB. Zie de folder in de link!)

Toegevoegd na 18 minuten:
Voor een afzuigkap in een stenen muur gebruik je gewone nylon pluggen van 6 (hele lichte kap) tot 8 mm (bij een zwaardere metalen kap). Ik zou minimaal 50 mm schroeven gebruiken bij 8 mm pluggen.

Ik koop zelf altijd een tube(of poeder) met muurvuller. Na het boren muurvuller erin, dan de plug, dan schroeven. vaster kan niet en als je wat lelijk boort is dat meteen herstelt ;o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige complete antwoord: +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heee...ik mis mijn favorieten 'plakband' en 'klittenband' in dit rijtje. Daar hang ik ook HEEl wat dingen mee op - tot ergernis van mijn technische man.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plakband valt onder lijmen. Het is lijm op een laagje cellofaan. klittenband is ook een goede en kauw(gum) kan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het blijft hangen is het prima toch! ALs je maar geen plakband gebruikt voor de oplossingin de foto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk som +1 dank je wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:LOL:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
graag gedaan en succes. Voordeel van de Fischer pluggen is dat er ook duidelijk op staat welke boor je moet hebben. Wil je het goedkoper kijk dan of er een nummer op staat. Dat komt overeen met het nummer van de (steen)boor (in mm) Voor een niet te groot schilderij neem je pluggen met nummer 6. Plug 8 is beter, maar dan heb je een goede boormachine nodig en moet je voorboren. het hangt van het gewicht af. Bij een TV neem je zeker geen kleine pluggen. 4 of 5 is echt te klein vind ik, tenzij het om een foto gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha nog een goeie tip erbij van het vullen als wat lelijk boort :P Ik zal me ook eens laten adviseren bij de doe-het-zelf-toko. Een deel van de muur is hol en het andere deel niet. De kap moet precies in het midden komen :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je een holle muren plug nodig en moet je zeker goed laten adviseren. Je hebt dan voor het advies het gewicht nodig van de afzuigkap en het type muur. Is het gipsplaat, of hout? Dan kunnen ze de juiste plug adviseren. Google maar eens op holle muur plug!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt wel of ik naar een wielerwedstrijd kijk, waarin alle renners gesponsord worden door Fisher.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt om een advies gevraagd. Ik werk niet bij Fisher. Ik gebruik meestal Karwei pluggen, die zijn goedkoper. Mijn moeder had laatst een doosje Fischer pluggen (o.a. voor holle muren) en ik merkte dat dat toch een stuk beter gaat. Dus vanaar mijn voorkeur. Ik neem aan dat je zelf ook wel merken hebt waaraan je trouw bent?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben o.a. gek op de spijkerbroeken van MAC en op alle medicijnen die mijn specialisten me voorschrijven.
En dat zijn er nog al wat ( specialisten én medicijnen).
Het viel me alleen op, dat je de naam Fisher nogal vaak liet vallen.
Ik heb je zelfs een plusje gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, ik ben soms iets te enthousiast
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super antwoord!

Andere antwoorden (5)

Ja dat heb je altijd nodig. Hoe groot de plug moet zijn hangt af van hoe groot de boor is 5 of 6,7, of 8 mm of meer. Hangt weer af van hoe zwaar het voorwerp is dat je wilt ophangen.

Toegevoegd na 1 uur:
Nee voor een afzuigkap heb je minimaal twee ophang punten nodig.
Dus twee keer boren en pluggen er in.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er 6 nodig volgens de verpakking. Zitten gewoon schroeven en pluggen bij maar ik moet dus andere halen voor die "holle" wand
Ja, dat is wel het handigst. Om zomaar een spijker in de muur te slaan en er iets aan hangen, dan zal de spijker na verloop van tijd los gaan zitten. En vooral als het voorwerp aan de zware kant is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeker niet, kleine schilderijtjes en fotolijsjes kunnen ook aan een klein spijkertje worden op gehangen. dit gaat echter alleen bij een gemetselde muur, dus niet bij een gipse muur.

bij gips heb je speciale pluggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja in steen of gips zeker, de plug moet het formaat van het boortje hebben. let bij gipswanden ook op of er geen ruimte achter de gipswand zit, dit voel je bij het boren, dan heb je een zgn holle wand plug nodig.
Ik zou maar hulp vragen bij het ophangen van een afzuigkap.

Toegevoegd na 2 uur:
Bij een afzuigkap ophangen komt meer kijken, het aansluiten en waterpas hangen bijvoorbeeld, vandaar hulp vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hulp zal wel meevallen, 2 schroeven en 2 pluggen en hij hangt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke op die manier. Hij hoeft alleen maar op het stroom aangesloten te worden. Daar heb ik hem ook op uitgezocht :) Waterpas snapte ik, is niet meer dan logisch dat komt wel goed.
Vroeger werden er ook z.g. duimen gebruikt, een soort van grove spijker met een haak die in de bakstenen muur geslagen werd.

Omdat beton veel harder is heeft men de plug uitgevonden, waarvoor je eerst een gat moet boren.

Tegenwoordig gebruikt men ook in baksteen pluggen omdat het gewoonweg een stevigere oplossing is.

Voor wanden van gipsplaat bestaan speciale pluggen met een gedeelte dat zich in de holle ruimte achter de gipsplaat uitvouwt zodat je hem er niet met de schroef weer uittrekt.

Voor zeer degelijke bevestiging van zware voorwerpen heb je ook nog keilbouten of chemische ankers.

Voor het ophangen van lichte voorwerpen kan je ook nog aan lijmen denken, met montagekit kan je prima een houten paneeltje bevestigen.

Tegels "hangen" ook met lijm aan de muur.
Voor een poster heb je aan dubbelzijdig tape voldoende.

Dus: behalve het gebruik van pluggen kan je spijkeren of lijmen.

Wélke plug je moet kiezen hangt af van de muur en het gewicht van het object dat je hangen wilt, in de hobbywinkel zal men je kunnen vertellen welke plug voor jou geschikt is, of je zoekt het op in een klusgids.

Toegevoegd na 2 minuten:
De duimen van de eerste zin zijn eigenlijk stalen spijkers, gewone spijkers zou je op een stenen muur krom slaan.