Hoe gat dampkamp dichten?

Onze nieuwe keuken heeft een dampkap die via het dak zal gaan, maar onze oude had een met een direct gat in de muur (met rooster). Hoe kunnen we dit gat het best dichten, zodat de plakker hier mooi over kan plakken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de plakker?
(wat is dat)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Belgische stucadoor.....?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plakker = stukadoor
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan kranten (of oud papierbehang) in behangsplaksel drenken en dat er vervolgens inproppen. Of je spuit er wat purschuim in. Of je laat het gewoon zitten, met mooi (evt. verstelbaar) ventilatierooster aan de binnenkant.

Het beste antwoord

Als zowel de binnen en buitenkant opnieuw gepleisterd moeten worden, kun je er gewoon een paar stukken isolatie indrukken en eventueel opvullen / vastzetten met pur, zorg dat je ongeveer 2 cm. dieper blijft als de muur, gaas er over en de pleister er overheen.

Niets geen breekwerk en pas maken, hier gebeurt niets mee en gaat nooit kapot.
Deze manier is heel gangbaar als alle oude gevelkachels uit een woning verwijderd worden b.v.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De randen met de oude muur moet je ook overzetten met gaas en pleisteren. Anders krijg je sneller scheuren. Zeker in keuken bereik met grote verschillen warm koud en vochtigheid. En dicht purren is ideaal bij blinde muur maar als achterkant in zicht blijft dan toch liever wat meer moeite. Maar goed weinig mensen hebben nog oog voor detail dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed dat je het even toelicht franksetank, het gaas moet wel groter zijn als het gat en over de randen vallen. anaistack schrijft in een reactie dat ze de buitenkant ook aan gaan pleisteren, anders zou ik het buiten ook op een nette manier afwerken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
We hebben uiteindelijk het gat opgespoten met PU schuim, daarna wordt erover gepleisterd.

Andere antwoorden (1)

Ligt aan veel factoren. Zit er behang op of gewoon gips met verf. Komt er hierna een tegel op of een plaat op? Makkelijkste is om er een stukje ytong in te lijmen. Gaasje erover en opnieuw aanpleisteren. Kun je zelf doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je er glasveZel behang erover doet dan krijg je geen zichtbare scheuren. Wat aan de achterkant. Bakstenen? En in zicht?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je snelle antwoord! Het gaat zat aan de dampkamp, dus gewoon pleister. Erna komt er gewoon een nieuwe laag pleister en de nieuwe dampkamp ervoor. Geen tegels of plaat dus. Kunnen we dan best het gat tot een rechthoek/vierkant uitbeitelen en dan die ytong erin lijmen? Misschien nog domme vraag maar welke lijm gebruik je hiervoor best?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zit aan onze achtergevel. Baksteen aan buitenkant. Wel zichtbaar, maar moet toch binnen x jaar opnieuw gepleisterd worden dus we zitten nu eigenlijk meer in met de binnenkant.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is de binnenkant baksteen. Zo ja gewoon paar bakstenen kopen en op maat hakken en in metselen. Zelfde aan achterkant. Alle kieren vullen met specie. Rondom gat paar gips weg bikken en er een gaas overheen zetten en dan weer stuccen. Een klus bedrijf kan dit in 2 à 3 uur Max.
Als je iemand kent uit bouw die anders vragen. Ytong lijm je met ytong lijm. Is een soort cement maar dan voor ytong.