Hoe herken ik een draagmuur in de berging van een flatgebouw?

Als er een idee is om een muur uit de berging uit te breken, dan liever niet een muur van een draag muur.
Waar moet ik zoal op letten bij het herkennen van zo'n muur?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"liever niet" :-o
Ik zou ook liever niet hebben dat ze beneden aan de constructie van het pand zitten, straks zit ik ineens een paar verdiepingen lager..

Het beste antwoord

Zoek de bouwtekening van het gebouw bij de gemeente of in het archief op.
Vraag is al eerder gesteld op GV.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is de enige zekere manier, hoewel de dikte van de muren een redelijke aanwijzing is.
Een muur die aan de bovenkant niet aansluit, maar waar de laatste paar cm dicht zitten met schuim is zeker geen draagmuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de info websites.

Andere antwoorden (3)

Er van uitgaande dat de flat van beton is dan zijn alle betonnen muren draagmuren en de rest is dat niet.
11 jaar geleden
Een flat heeft zelden een draagmuur, de ganse structuur is opgebouwd met betonbalken.
Als die er al zou zijn is het wel een dikke en zal er bv geen leidingen van water, elektra of afvoeren door of in lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Betonnen balken je bedoeld muren.
Is het nu in beton of in bouwstenen, zoek het niet te ver... een draagmuur is een muur waarop een andere muur staat en inderdaad in een flatgebouw zijn meestal al muren draagmuren omdat er bovenop weer een muur staat en daarbovenop weer een muur enz. omdat alle flats identiek dezelfde zijn en daarom giet men die ook meestal in beton .
Opgelet als het een oude flat is kan het wel zijn dat er in het verleden verbouwingen zijn uitgevoerd die niet meer volgens de originele tekeningen zijn maar die wel verantwoord kunnen zijn. indien je een muur wil weghalen probeer dan eens te gaan kijken en meten in de flat boven uw flat dat er geen muren of andere zware toestellen staan , bv. een zware houtkachel (+/- 350 kg en meer kan dat wel zijn)