Hoe maak je kasten met een "apotheek"-systeem (d.w.z. met een in zijn geheel uittrekbare binnenzijde)??

Je ziet ze vaak bij apothekers, en tot voor kort had Ikea zijn in zijn keukenassortiment : kasten van dewelke de binnenzijde (dus de inhoud met legplanken) in zijn geheel kan naar buiten trekken. Ik zou deze willen maken, maar dan omgekeerd, ttz een rechthoekige constructie van vloer tot plafond van ongeveer 1m. breed en 40 cm diep, met een binnenzijde die uittrekbaar is langs de korte kant (dus ongeveer 40 cm breed en 1 m diep)

11 jaar geleden
10.6K

Het beste antwoord

Je moet een goed plan maken (tekening)
dan ga je de goeie ladegeleiders uitzoeken.
En je hebt deels en volledig uittrekbaar,
wat belangrijk is de uitschuifengte en het gewicht,
bij een plank of lade die uitschuift heb je maar 1 stel nodig
maar als je hele kast uit wil uitschuiven dan heb je 2 stel nodig
op onderstaande site staan diverse uitvoeringen
maar hou er rekening mee dat die wel iets duurder zijn
als de setjes die je voor een keukenla gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt de planken dan bevestigen aan eenzelfde systeem waar ook bijvoorbeeld keukenlades in bevestigd zijn, dus die metalen glijders. Als je het per plank uittrekbaar wil maken dan laat je ze gewoon los, wil je dat alle planken in een keer uitschuiven kun je de planken of metalen glijders met metalen stangetjes aan elkaar bevestigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ikea verkoopt nog steeds apothekerskasten met lades van verschillende afmetingen. Je kan dan de hoge kast van 217cm of 233cm gebruiken (deze komt in 40cm breed en 60cm diep, helaas geen 100cm diep, je kan er wel een kast van 37cm diep tegen aan zetten aan de andere kant, dan kom je in totaal op 97cm en open je de kast dus van twee kanten). De 217 kast kan met 1 deur, de 233 kast alleen met 2 deuren, of je zou deze zelf moeten maken. In deze kast kun je zoveel lades monteren als je wil, en als past. Er moeten sowieso 2 lades in om aan de onderkant van de deur te bevestigen en de bovenkant van de deur zodat deze stabiel open gaat.
Mocht je dit alles liever zelf maken, dan zul je zelf een kast moeten maken, lades maken, ladegeleiders kopen, en dit allemaal passend maken en in elkaar monteren. Bij Ikea koop je dit kant en klaar en hoef je alleen nog maar in elkaar te zetten. Als je toch graag zelf wilt maken dan kan je de montage handleiding van deze kast op de Ikea website downloaden (zie link), misschien een idee om dit te gebruiken als voorbeeld?