Kan ik mijn plafond verhogen?

Wij hebben een huis uit '61 gekocht. Op de eerste verdieping zitten overal in het plafond nog zachtboard platen. De tweede verdieping bestaat alleen uit een vliering. Is het mogelijk om dit hardboard te vervangen door gipsplaten en hiermee het plafond ook een klein beetje te verhogen? Het plafond is doordat het huis al wat ouder is namelijk ook heel laag. Tips/trucs?

2 jaar geleden
3.5K
ronron1212
2 jaar geleden
Dat zachtboard is zeer brandgevaarlijk.
hendaags
2 jaar geleden
Klopt Ronron1212, daarom willen we het er meteen uithalen

Het beste antwoord

Ik had een huis uit de jaren '30, met ook zo'n zachtboardplafond. Die zaten op een regelwerk tegen de houten balken. Die bleken best wel mooi te zijn, dus ik verwijderde de platen en het regelwerk. Tussen de balken plaatste ik 3 cm isolatie, met daartegen een gipsplaat. Die rustte op 2 latten die tegen de balken waren geschroefd. Oftewel: een isolerende en brandvertragende laag.
Alles hangt er dus van af of de balken mooi genoeg zijn om in het zicht te laten zitten. Als het vanaf de bouw al de bedoeling was om dit plafond aan te brengen zijn er mogelijk gewoon ruwe balken gebruikt, en wordt het nog een opdracht om daar wat moois van te maken. Oftewel: het kan in principe wel wat je voorstelt, maar het is maar net wat je tegen gaat komen. Je kunt zelf uitrekenen hoeveel hoogte je gaat winnen, en of dat het werk waard is. Maar je zult hoe dan ook eerst een plaat moeten verwijderen om te weten wat er achter zit.
2 jaar geleden
hendaags
2 jaar geleden
Bedankt voor de tip en jouw ervaringsverhaal. We gaan eens kijken wat eronder zit!