Kan je met een glas snijder een voor of achter ruit door snijden?

Kroeg discussie ; ik blijf erbij dat je met een simpele glas snijder (zie bijlage even snel een foto van internet getrokken) niet een voor of achteruit van je eigen huis kan insnijden. Toch zijn hier een paar dronken maatjes die zeggen van wel.. Wie heeft er gelijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.6K
Bordensteker
9 jaar geleden
ik zie geen bijlage met een simpele glas snijder. Ik zie zelfs geen glas dubbel.
Als je de bocht te kort neemt kun je wel je eigen huis insnijden.
Bordensteker
9 jaar geleden
Om een foto te tonen moet je hem eerst op je eigen computer zetten, en dan weer naar Goeievraag uploaden (zie de FAQ). En anders moet je hier de link geven dan kunnen we hem zelf gaan bekijken.

Het beste antwoord

met allen een eenvoudige glassnijder zal dit niet gaan. is wel een techniek voor om ook dubbelglas van buitenaf er uit te snijden(mist het geen gelaagd/inbraak vertragend glas is) maar hier heb je goed gereedschap voor nodig.
wel verbaas ik me over de vreemde antwoorden die soms gegeven worden. uiteraard moet u nooit glas snijden langs een stalen liniaal. glas en staal/ijzer is een slechte combinatie. ook kun u niet zomaar een rondje uit enkelglas snijden we leven namelijk niet in een film.

Gegroet Namens de Glascentrale
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Dank u; ik heb mijn ondeskundige antwoord maar verwijderd!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dankjewel!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ervaren inbreker kan ik u vertellen dat dit niet mogelijk is in de praktijk.

Andere antwoorden (4)

Mits het enkel glas is zou je er een rondje uit kunnen "snijden". De ruit doorsnijden zou niet kunnen omdat hij in het kozijn vast zit; je kan hem dan dus niet breken. Bij dubben glas ligt het nog wat gecompliceerder omdat deze ook nog eens middels een profiel aan elkaar zitten. Ook zouden beide bladen op dezelfde plek gesneden moeten worden wat praktisch onmogelijk is. Bij dubbel glas zeg ik dus: nee, niet mogelijk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij " normaal " glas is het best mogelijk.Inkerven met de glassnijder, en dan op die lijnen zachtejs " tikken " Zo breekt langzaam het glas op die lijnen. Bij " dubbel " glas, onverhard, of ongelaagd, is het eerste gat groter dan het volgende, daar het in een keer niet gaat hé.In andere gevallen kan je met een glassnijder niets aanvangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
burgos
9 jaar geleden
Maar dan wel je glassnijder in peterolium dopen.
Mijn vader had een glas fabriek. deed dat altijd zo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerder de petroleum eerst op het glas smeren.Mijn glassnijder heeft een reservoir voor de snijvloeistof, zodat tijdens het snijden de vloeistof aotomatisch op het glas en wieltje komt. Bij een " droge " snijder is het nuttig deze, bij ambulante werken deze in een beetje petroleum te zetten.Kan geen kwaad voor de smering, want een stokkende snijder maakt lelijk werk.
Volgens mij kun je er ook niet een mooi rondje uitsnijden bij enkel glas.
Het raam staat in een sponning vast en staat er niet losjes in. Daardoor staat er een bepaalde druk op het raam. Zodra je het rondje eruit wil tikken, is er grote kans dat het hele raam breekt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In enkel glas is er ook geen rondje uit te snijden, als je aan de voorkant snijd dan moet je de snede aan de andere kant bewerken (tikken), en dat gaat niet als het een vast raam is.

Zoiets kan alleen in films.