Hoe weet ik of mijn afvoer verstopt zit of bevroren is?

Sinds een paar dagen loopt mijn afvoer niet weg. Gezien ik ook een probleem bij mijn toilet had waar de leiding van bevroren was, is de loodgieter geweest. Zijn conclusie was dat zowel de leiding van het toilet als bij de afvoer bevroren was. Toilet heeft hij opengemaakt, de afvoer kon hij niets aan doen. Echter, hij heeft niet eens gekeken of de afvoer verstopt zat! Gezien de buizen onder de vloer door lopen, vraag (ik zit op een bovenwoning en die vloer wordt dus ook verwarmd door de woning onder mij) vraag ik mij af of hij wel daadwerkelijk bevroren is of gewoon verstopt. Ik heb al heet water erdoorheen laten lopen, maar dat helpt niet. Hoe weet ik nu of hij verstopt of bevroren is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (5)

Als hij nergens op een plaats passeert waar het kan vriezen, kan hij niet bevroren zijn. Dan is hij dus verstopt.
Heet water kan niet tot bij het ijs, want daar zit nog veel water voor. Verwarmen kan helpen, mocht het toch bevroren zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gooi er eens wat kokend (of heel heet) water in, en kijk dan of het helpt. (en dan hopen dat het water heet genoeg blijft natuurlijk, wat waarschijnlijk wel het geval is)

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens moet je dan wel het koudere water eruit halen, als dat er nog in zit
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon voor de zekerheid
even doorspuiten met hogedruk
dan weet je het in een keer
en is hij zeker schoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
loop je afvoer na, en controleer of er aan het eind geen horizontaal stuk afvoer zit.
was bij mij vorige week het geval, en was door wat verzakking de afvoer verzakt en liep niet meer leeg en bevroor, en een aantal emmers heet water later, en de afvoer omhooggehaald liep hij weer leeg, en geen last meer.
het is maar een idee, maar het nakijken waard. suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
water koken daarin flinke hoeveelheid zout in en dan in de wc gooien , of misschien is hij echt verstopt en moet je een fles crofty er door heen gooien