Waarom blijft hout van voordeur "bloeden"?

Sinds ik een nieuwe hardhouten voordeur geplaatst heb ca 7 jaar geleden, blijft er steeds maar "hars" onder de verf vandaan te komen. Dit gebeurd op een plek waar delen tegen elkaar verlijmd (vanuit de fabriek) zitten. Nu wil ik de deur weer verven. Maar is er een oplossing om het "bloeden" te stoppen? (Het is geen vocht afkomstig van regenwater).Bij voorbaat dank. Gerard

9 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb vroeger ook een merbau deur gehad die heb ik voorbehandeld met een speciale lak op 2 componenten basis waterdun dus dan trekt het er goed in hoe het heet weet ik niet ik kreeg het gemixt mee bij de verfhandel vandaan (goedkoope verfwinkel in delft )

Antwoorden (2)

Bij de volgende schilderbeurt: Hout schoonbranden en krabben, goed spoelen met warm water en een stevige borstel, laten drogen en schuren.
Voorbehandelen met een niet watergedragen grondverf (dus zelf doen) en daarna afwerken met een afsluitende verf op oliebasis.Je moet alleen wel zeker zijn dat er geen watergedragen verfsysteem op zit anders is het zinloos.
9 jaar geleden
Als het om een merbau deur gaat, dan zal je deze moeten behandelen met een isolerende grondverf, dit om het bloeden te voorkomen.

Toegevoegd na 15 minuten:
Waarschijnlijk staat er ergens een naadje open, of zit er ergens een kale plek in het hout.
Kijk eens goed naar de onderkant van je weldorpel of deze wel goed is geschilderd, misschien zit daar al wat verf los tot op het kale hout (dit zijn altijd kwetsbare plekken, word ook vaak niet mee geschilderd omdat men dan krom moet en je het toch niet ziet) dit zijn juist de plekken die ff net iets meer aandacht vragen. Regenwater loopt van de dorpel af en blijft aan de onderkant hangen, waar de verf los zit en kan dan in kaal hout trekken.

Misschien staat er wel een kitnaad open langs het glas (als dit er in zit) waar het door naar binnen sijpelt, dan krijg je ook dit soort problemen.

Als het door de verbindingen komt, dan zal je deze uit moeten frezen en dan dicht moeten zetten met een reparatie middel op basis van epoxy. Dan sluit je de verbindingen helemaal af.