Hoe twee muren aan elkaar te bevestigen?

15 Jaar geleden heeft men een garage aan mijn huis gebouwd. Inmiddels zijn de muren die tegen de oude bouw aan staan gaan wijken. Achter is dat na 15 jaar boven ongeveer een centimeter.
De reden is ongetwijfeld dat de bodem slecht is, maar ook zijn onvoldoende ankers gebruikt. De garagemuur is kalkzandsteen binnen en gewone baksteen buiten. Ik kan de twee muren aan elkaar bevestigen met bv een plank van boven naar beneden net een aantal schroeven in de muur, of een stalen plaat van bv 150 mm breed of ankers of zijn er andere mogelijkheden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.8K

Antwoorden (3)

Natuurlijk ben ik geen bouwkundige maar zou zeker kijken naar de oorzaak van de scheur en het wijken, fundering, verzakkingen? Het is wel gebruikelijk dat nieuwbouw en oudbouw anders 'werkt' waardoor scheuren ontstaan. Een plank of anker gaat dit verzakken of verder scheuren niet tegenhouden.

Ik zou adviseren de scheur dicht te maken met een flexibele kit of muurvuller.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zolang de garagemuur nog verder kan zakken zou ik in geen geval de 2 muren aan elkaar verankeren, verankeren zal verder zakken niet voorkomen en de kans dat de muur van je woning ( of in een ander deel van je garagemuur) dan gaat scheuren is groot.
De ruimte tussen de muren kun je opvullen met kit, of een plank die alleen een afdekfunctie heeft en maar aan 1 van de 2 muren vastzit.
Hou wel in de gaten of het hierbij blijft of dat er risico op omvallen is, e.e.a. hangt af van de rest van de constructie en het gebruik ervan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1 cm in 15 jaar. Meestal wordt het zetten minder, dus misschien 0,5 cm de volgende 15 jaar?. Bovendien is het gebruikelijk om als je een nieuwe muur tegen een bestaande muur bouwt, je de muren aan elkaar bevestigt door in de oude muur stenen te verwijderen of door ankers in de voegen mee te metselen. Dat zou dan ook niet werken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is niet per definitie zo dat elke nieuwe muur zakt, als het nieuwe gedeelte goed berekent en gefundeerd is, kun je nieuw en oud rustig aan elkaar verankeren.
Bij jou is dus de nieuwe muur iets gezakt, zolang je niet 100% zeker ben dat deze nog na zakt, kun je ze beter niet aan elkaar vastmaken, een scheur van 0.5 cm. is ook een scheur en die wil je niet achter je keukenkastjes hebben.
De kracht moet nu eenmaal ergens heen en verwacht niet dat je de garagemuur aan je woning kunt "hangen"
.
Wil je het toch stevig maken, zul je eerst de fundering moeten aanpakken.
aan elkaar bevestigen zou ik niet doen. het probleem is de verzakking van het gebouw. ik zou onder en rond de fundering extra beton gieten in verschillende stappen. gaten boren in de fundering betonijzer erin en vol gieten al is het alleen maar op de hoeken 80 cm uit de hoek gemeten.