Hoe boor ik een gat in een wijnflesbodem?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik wil graag wijnflessen. ontdaan van de flessenhals, gebruiken om o.a. tuinkruiden in te kweken. Maar hoe regel ik de waterafvoer, hoe boor ik een gat in de bodem?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
google op gaatje maken in glazen fles, het belangrijkste is de fles koel of nat houden.

Het beste antwoord

Er zijn vele manieren om dit te doen.
Echter is het probleem de fles (glas)
De breekkans is redelijk aanwezig.

Voorheen deden we dit met een betonboor.
Deze heeft een wida punt (lees kunstdiamant) kop, en snijd een gat in het glas.
Als je deze methode hanteerd begin dan met een kleine maat boor (3 of 4 mm) en daarna groter.
Neem wel je tijd ervoor en gebruik als koel/glij middel boorolie. Mocht je dit niet hebben kun je ook petroleum of zelfs water gebruiken. Kijk wel uit voor de machine.
(foto zie bron 1)

Tegenwoordig word er meer gekozen voor een glas/keramiek boor (info bron 2).
Deze heeft ook een wida punt maar is beter geslepen dan een betonboor. Hierdoor pakt hij makkelijker en sneller op je materiaal.
Tegen het wegglijden kun je een tapeje gebruiken zodat de boor minder snel wegglijd.
Ook hier kun je weer boorolie gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met een (keramiek) tegel of glas boortje en kost een paar euro bij de doe het zelf zaak. Deze is namelijk zeer fijn en vaak gecoat met diamant slijpsel waardoor het glas niet splinterd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor het boren in glas bestaan speciale glasboren. Deze zijn te koop in de bekende bouwmarkten. O.a van het mer Piranha van Black & Decker. Omdat boren in glas een vrij tricky klusje is kan je hem het best klemmen onder een boorkolom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De onderkant goed intapen lukt bij mij altijd. Probeer het zo eens.