Een douchekraan kun je het best als volgende (in zijn geheel) demonteren.

1) sluit de hoofdkraan af en laat de kraan even openstaan zodat ook het water uit de leidingen is.
2) draai met een baco of waterpomptang de wartels aan de achterzijde los (tegen de klok in).
3) nu kunt u de kraan er in zijn geheel eraf halen.

Mocht u een nieuwe willen kopen meet dan de hart/hart maat op van de wartels aan de achter zijde. Bij een douchekraan zijn er 2 maten mogelijk 12 cm (oude maat ) of 15 cm.

Mocht u alleen de spindels (draaiknoppen) willen vernieuwen dan heb ik de bron een document link staan.