Hoe kan ik een drempel aanpassen zodat de deur niet meer klemt?

In ons nieuwbouwhuis zit veel vocht. Hierdoor is een houten drempel aan een kant iets omhoog gekomen en klemt de deur zo erg dat ie zelfs niet meer helemaal dicht kan. Het is een standaard deur die niet af te schuren is. Moeten we de drempel schuren, verwijderen of is er iets anders tegen te doen? We zien niet goed hoe de drempel gemonteerd is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stuur foto!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de hand van je verhaal lijkt het me toch dat dit toch nog een karweitje is voor de aannemer die het huis gebouwd heeft. Overigens is het aanpassen van de drempel of deur niet de juiste oplossing, je zult eerst al het vocht uit het huis moeten hebben anders keert het probleem telkens terug.

Het beste antwoord

die drempel zit n.a.w. geplakt met montagekit. voorzichtig een grote platte schroevendraaier eronder en wrik die drempel los.
leg de drempel op een vlakke ondergrond en kijk of hij inderdaad krom is aan die ene kant.
onderzijde wat afschaven en opnieuw vastplakken kan als de kromming niet te storend is.

ik kan me wel vinden in Barts3cundo's antwoord maar zou dat als laatste mogelijkheid beschouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wanneer er nog steeds vocht aanwezig is zou je er eerst voor moeten zorgen dat dit opgelost is. Anders zou het probleem weer terug kunnen komen.

De drempel kan geschuurd of geschaafd worden, dit afhankelijk van de mate waarin hij te hoog is.

Is de drempel krom getrokken dan zal je hem moeten vervangen.

Pas op voor drempelvrees :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het om een paar mm gaat kan je dat van de deur of drempel schuren (of schaven).
Anders kan je de drempel eruit halen en opnieuw plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boor in beide uiteinden van de drempel een 6mm gat en boor deze dóór in de betonnen vloer. Een knappe plug/schroef erin waarna jouw drempel weer 'strak' ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een drempel is meestal blind gemonteerd. In een houten drempel zitten vaak proppen waaronder schroeven zitten ( even goed kijken). Een breekijzer(tje) eronder werkt anders ook wel. De dorpel dunner schuren is een heidens karwei en zal ook niet zo mooi worden; en een vlakbank zal je niet bij de hand hebben. Het beste is de dorpel te verwijderen en er een profiel plaatsen, Op dat profiel kan je een valdorpel laten zakken, of een dichting aan de onderzijde van de deur op laten aansluiten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
o.h.a. zitten drempels gewoon geplakt met montage kit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan ook; er zijn meerdere manieren voor. Bij montagekit wordt het dus het breekijzer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd.
Als de drempel niet klem zit in de deurposten, dan zal de drempel vervormd zijn geraakt. Doe dan wat hier onder staat ( 1 t/m 5) om het probleem op te lossen.

Zit de deur WEL klem tussen de deurposten dan is de drempel op een bepaald punt te breed voor het gat van de deur geworden. Dan moet de drempel er uit om hem iets in te korten. Een 1/2 cm kan al genoeg zijn.

- - -

1. Smeer krijt onder aan de deur.
Doe de deur rustig dicht en weer open.
Bekijk waar het krijt is achtergebleven; daar klemt de deur in ieder geval.
Neem nu een schaaf en haal een laagje van de drempel af.

2. Doe nieuw krijt onder de deur en sluit en open de deur opnieuw. Loopt de deur nog aan dat geeft het krijtSpoor aan waar precies. Schaaf dat weg.

3. Herhaal 2 net zo lang totdat de deur weer bijna netjes sluit.

4. Pak nu schuurpapier en een stuk kurk en schuur de drempel weer mooi glad.

5. Test of de deur goed sluit.
Is dat niet zo, dan nog even krijt onder de deur en wat er nog aan teveel op de drempel staat weg schuren.