Hoe moet ik pallethout behandelen zodat ik deze binnenshuis kan gebruiken (ivm beestjes en schimmels)?

Ik wil pallethout gebruiken om een radiotor ombouw te maken. Ik vraag me alleen af of ik het eerst nog moet behandelen of met wat ik het moet impregneren om te voorkomen dat ik beestjes in huis haal.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (4)

je hoeft niets te behandelen, schimmels zijn niet aan de orde, die zitten niet in pallets, of het moeten hele oude zijn.
Er zouden beestjes in kunnen zitten, paar dagen in de zon zetten en de meeste zijn er uit.
Alles wat van buiten komt zitten wel eens beestjes in, bloemen uit de tuin, kachelhout voor de open haard, wasgoed dat je naar binnen haalt.
Zou me daar geen zorgen over maken.
je hoeft niets te behandelen, trouwens hout naar binnen brengen waar gif op ziet, is ook niet slim.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Soms vindt men het gezellig een voorraadje kachelhout in de kamer te leggen, dit is niet altijd handig, de boktor en houtworm kunnen door de hogere kamertemperatuur uit het hout komen, als je veel (onbehandeld) hout in huis hebt kun je daar wel eens flink spijt van krijgen.
Als het nieuwe pallets zijn zou ik er niets aan doen, hebben ze een tijdje buiten gelegen, zou er boktor en houtworm in kunnen zitten, je kunt dit makkelijk controleren door te kijken of er gaatjes in zitten.
De boktor maakt gaatjes ter grootte van een flinke spijker, en de houtworm ter grootte van een punaise.
Deze beestjes kun je beter niet in huis hebben, de boktor gaat graag in blank hout zitten en de houtworm is dol op o.a. antieke kasten.
Zitten er gaatjes in de pallet moet je hem eerst goed laten drogen en zo schoon mogelijk maken, daarna kun je hem eventueel behandelen met Embalit NTK blank.
Dit is een kleurloze impregneer die ook in zwembaden gebruikt kan worden aan het eind van het seizoen om aanslag te voorkomen.
Natuurlijk is het niet verstandig de pallets na behandeling direct in huis te zetten, maar eerst enkele dagen te laten drogen in de schuur.
Eenmaal droog hoef je niet bang te zijn voor giftige gassen o.i.d.

Succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De boktor leeft in levende bomen. althans de grote larven er van, zit dus nooit in pallethout, kan daar niet eens in leven
Houtworm zit ook al nooit in pallethout, die leven binnenshuis in oude planken, balken of antieke meubelen.
Het hout van pallets is redelijk vers, komt meestal van buiten en daar leven geen houtwormen.
Wel zouden er andere levende beestjes in kunnen zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vindt de uitspraak "nooit" erg gedurfd, toevallig even naar buiten gelopen en een pallet bekeken waar openhaardhout op ligt, en jawel, houtworm in een op kleur gespoten pallet, niet door de verflaag maar door een scheurtje.
Ik heb hier een foto van maar weet even niet hoe ik deze hier kan uploaden.
Dat de boktor in levende bomen zit, zal ongetwijfeld kloppen, maar ook zeker in dood hout, Google er maar eens op, dan zul je zien dat ze complete dakconstructies kunnen slopen. Zoals simpelm hieronder ook in een antwoord schrijft weet je nooit wat er met de pallet gebeurt is of waar deze vandaan komt.
Heeft deze netjes en droog in een loods gestaan of op een vochtige ondergrond in een bosomgeving.
Ook kan een pallet uit verschillende houtsoorten bestaan, meestal is dat B kwaliteit en afvalhout. Ik ben het met je eens dat een (nieuwere) pallet niet de voorkeur heeft voor deze houtvretertjes, maar bij gebrek aan beter of als de omstandigheden er gunstig voor zijn, zijn ook echt de pallets aan de beurt. Het gaat mij ook wat ver om pallets de vergelijken met bloemen en wasgoed, (maar wel weer met haardhout) laten we niet vergeten dat we het hier niet over een een of andere superieure houtsoort hebben, maar over B kwaliteit, onbehandeld dood hout, en dat het ook gewoon onderhevig is aan schimmelvorming, houtworm etc.
In wel stadium dat is, hangt af van de historie van de pallet. Wil je zekerheid, neem dan nieuwe pallets.
Ik zou me daar geen zorgen over maken. Boktor zul je niet tegen komen omdat het hout van de pallet simpelwegniet dik genoeg voor ze is. Voor houtworm ook niet want zoveel schade richten die niet aan en als je ze dan onverhoopt toch tegen komt kun je het makkelijk behandelen zodat ze dood gaan. Dat spul kun je gewoon binnenshuis gebruiken en is geurloos, ik gebruik zelf dat altijd bij antieke meubels en meubels die ik maak van oude vloerplanken als ik houtwormen ondekt heb (wel ff navragen dan in de winkel want je hebt ook spul dat wel ruikt). Houtworm herken je makkelijk aan kleine hoopjes zeer fijn zaagsel en verplaatst zich niet naar andere meubels of hout, als ze in de ene plank wel zitten dan wil dat niet zeggen dat ze ook in de andere plank zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou pallethout niet binnenshuis gebruiken. Het is of geïmpregneerd tegen ongedierte of heeft onderweg uit het verre oosten in een gegaste container gezeten.
Ik heb dit ervaren bij het verbranden van de pallets, die ik regelmatig bij zendingen krijg. Mijn chemische neus zegt, dat het luchtje bij het verbranden geen goeds voorspelt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Staan er alleen pallets in die container of staan er ook nog producten op? dat kan toch ook hout zijn, of (soms slecht verpakte) meubels, keukenapparaten, bouwmaterialen etc.
moeten we dat ook maar verbranden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die meubelen moeten ook ontgast worden. Maar niemand eist dat van de pallets. Elke vorm van geïmpregneerd hout kan overigens beter buiten blijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt gelijk simpelm, export pallets kunnen geïmpregneerd zijn, dat kan soms een vervelend goedje zijn. Dat ontgassen begrijp ik niet helemaal, in het verleden heb ik ook met dit soort werkzaamheden te maken gehad, en daar ging na beluchting van de container, de pallet met product en al gewoon in de stelling.
De pallet had daar meer kans de gas resten kwijt te raken dan de producten, die soms door beschadigde / poreuze verpakkingen ook vol zaten met gas.
Hoe ontgassen ze dan de meubels?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij de gebruikelijke manier van ontgassen is het gas wel weg, maar niemand heeft nagegaan, hoeveel door alle voorwerpen geabsorbeerd is. Heb je wel eens een doos houten tuinmeubelen open gemaakt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jazeker wel, er kan soms een apart luchtje aanzitten, gelukkig zet je tuinmeubelen over het algemeen buiten.
Maar als bij de gebruikelijke manier van ontgassen het gas wel weg is, waarom dan niet bij de pallets?
En hetzelfde proces gebeurt toch ook met producten die wel in de woning geplaatst kunnen worden. Sorry dat we nu misschien een beetje off topic aan het reageren zijn.