Hoe kan ik gespleten schuttingplanken herstellen?

De twee schuttingplanken op de foto's zijn beschadigd. (foto) Ik vroeg me af of door het warme weer (zon)het hout is gaan krimpen en scheuren of dat het een andere oorzaak heeft? En ik zou willen vragen hoe deze beschadigingen het beste te herstellen zijn en of dit te voorkomen is? De palen zijn van hardhout en de planken zijn van geïmpregneerd tuinhout.
Alvast bedankt voor uw reactie.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Vrijwel alle soorten hout zullen krimpen en uitzetten als ze buiten in weer en wind worden gebruikt.
Het hout kan soms wel 50 graden warm worden en snachts weer afkoelen naar 15 graden
De krachten die dan soms vrijkomen, kunnen zelfs spijkers en schroeven uit de palen trekken.
Dus kan je hier niets aan doen en het ook niet tegen gaan.
Zelfs als je voor duurzaam hardhout zou kiezen, zelfs dan kan dit gebeuren.
Er bestaan schuttingen van betonplanken met een houtnerf.
Die scheuren nooit, maar door hun gewicht gaan die nog wel eens in de loop van de jaren zakken.