Mag je TL verlichting in de inpandige garage aansluiten met huishoudsnoer?

Ik wil TL verlichting ophangen in de (inpandige) garage, Moet ik daarvoor die dikke grijze VMVK kabel gebruiken, of is gewoon huis tuin en keuken electriciteitskabel ook veilig genoeg? De aansluitingen lijken bedoeld voor de dikke grijze buitenkabel, maar ik kan me voorstellen dat dat alleen nodig is in vochtige ruimtes.

paulus811
14 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Ga er van uit dat je elektrische installatie altijd volgens de NEN 1010 norm moet zijn. (helaas maar waar)

Als de TL verlichting vast aan de construtie zit zul je of met VMVK kabel moeten werken en anders met PVC buis of kabel goot. Let wel op de kleur coderingen (blauw, bruin, geel-groen en zwart)

Het zou opzich geen kwaad kunnen om de tl's op een verleng snoer te laten branden, maar zoals eerder al werd genoemd zal de verzekering er alles aandoen om in geval van calamiteiten niet tot uikering over te hoeven gaan. Als ze dus iets vinden in de installatie wat niet volgens de norm is uitgevoerd zullen zij dat dus als reden aanvoeren om niet tot schadeloos stelling over te gaan.

Aan de andere kant is het voor jou zelf ook een veilig gevoel dat een installatie goed is. (wie zit nou te wachten op een hoop narigheid)
Kijk wel uit met elektra want mijn leraar zij altijd al dat het de onzichtbare dood is ( je ziet het niet, maar als je het voelt is het vaak te laat).

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Dank voor je heldere en concrete antwoord.

Andere antwoorden (4)

Ja dat mag, maar je moet je wel aan de voorschriften houden, dus pvc-buis nemen bijvoorbeeld, want als er brand uitbreekt, is de verzekering de eerste die hier iets van zegt... Dan hoeven ze namelijk niet uit te keren als ze iets vinden wat niet volgens de voorschriften is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Maar wat houdt de pvc buis in geval van brand dan tegen? En ik wil me graag aan de voorschriften houden, maar dan moet ik wel weten welke dat zijn.
AWM
14 jaar geleden
Ik zou je hier niets van aantrekken, Paulus, want 'Ja, dat mag' is geen antwoord op wat er mag in je meerkeuze vraag.
Alleen waar het vochtig is is dat nodig. Als de garage gewoon droog is, met verwarming, dan kan je gewoon snoer gebruiken. Wordt er veel geklust in de garage dan kan je wel denken aan stootvrije goten of toch een grondkabel met ingebouwde mantel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een snoer met een steker maakt die ergens in een wandkontaktdoos in die ruimte zit, mag je gewoon wit rond draad gebruiken. (andere kleuren ook, trouwens :))
Als het armatuur vast wordt aangesloten via een vaste schakelaar, dan moet je óf VMVK kabel gebruiken en de kabel vastzetten met zadels, of de gebruikelijke PVC-pijpen met montagedraad in de gebruikelijke kleurtjes.
AWM
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Kijk, daar heb ik iets aan. Ik sluit de boel inderdaad aan op een contact in het plafond (dat zit er al) en schakel de verlichting met een schakelaar (die zit er ook al). Waar het me om gaat is de verbinding vanaf het contactpunt naar de lampen. VMVK buigt slecht en ik moet een paar bochten nemen, vandaag mij voorkeur voor huishoudsnoer, maar dan moet dat wel een veilige optie zijn. Op basis van je antwoord ga ik voor de pvc pijp met montagedraad. Dank!+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een platte pijp en 'wit' snoer kan heel goed. Het verbruik is heel laag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een vmvk of installatiedraad is een stuk gemakkelijker en veiliger dan een huishoudsnoertje al is het alleen maar doordat je insteeklasdoppen kunt gebruiken.
De gebruiker van de instalatie is er zelf verantwoordelijk voor dat de installatie veilig is en goed werkt .
Hoe hij dat bereikt is aan hem zelf,dus als jij dat veilig genoeg vind en het werkt mag je dat doen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Oribatei, bedankt voor je antwoord maar wat veilig is, is nou juist mijn vraag. En dat ik er uiteindelijk zelf verantwoordelijk ben snap ik natuurlijk ook wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het veiligste is een vmvk kabel of een mantelbuis met installatiedraad minimaal 2,5 mm² vastgezet met zadels en verbonden met lasdoppen ,en als je het mij vraagt is dat ook het gemakkelijkste omdat je dan een snelle en toch goede verbinding hebt in tegenstelling tot huishoudkabel met een kroonklem
paulus811
14 jaar geleden
Bedankt voor de toevoeging met concrete info. Alsnog een dikke +