Een poot van mijn gietijzeren bad afgebroken... hoe krijg ik dat terug aan elkaar?

Ik heb daarnet mijn bad-op-pootjes een stukje verzet omdat er achter het bad een tegel los zat. bij het terug plaatsen botst ik met een poot tegen de kraan (die vanop de grond begint) en de poot brak af. nooit gedacht dat dat kon, gietijzer leek me sterk. Ik heb het voorlopig met planken e.d. onder het bad terug geplaatst, maar zou heel graag die poot er terug aan krijgen. Kan dat en zo ja, hoe....

9 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
poot aan de voorkant of achterkant?
iets aan de muur maken zodat een groot deel van het gewicht, zeker bij een vol bad niet meer op die poot komt.
liveisgreat
9 jaar geleden
tis aan de achterkant, gelukkig maar. maar die dingen die ik eronder gezet heb zie je natuurlijk wel.... Maar idd dat zou een uitweg zijn, plakken met dat kneedbaar staal en stiekem ondersteunen. kan het bad dan wel nooit van plaats veranderen zoals ik gepland had maar soit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Afhankelijk van het contact oppervlak kan lijmen ook, maar het is vast op een smal stuk gebroken.
https://www.alleslijm.nl/en/industrielijmen/88_epoxylijm_industrie_27_gram._een_sterke_2_componentenlijm.html
Eventueel een staafje metaal erachter lijmen, afhankelijk van de vorm
liveisgreat
9 jaar geleden
de vorm is ongeveer zo (van de pootjes dan) maar het bad ik al erg oud... http://www.bubbles-co.be/resize2.asp?w=180&folder=bubbles&file=foto%20BCB013.jpg

Het beste antwoord

met kneedbaar staal werkt wel maar of dat een vol bad houd is nog maar de vraag .
je kunt aan de achterkant een of 2 roestvrijstalen plaatjes er achter plaatsen die over de scheur heen vallen gaatjes boren schroeven er in rvs welteverstaan en dan zou het stevig genoeg moeten zijn dan de uitpuilende kneedbaar staal afwerken aan de voorkant en je ziet er niks meer van
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
kan ik dan boren in gietijzer zonder dat het verder stuk gaat, ik ben wel geschrokken dus ben nu erg bang van meer brokken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je klopt vantevoren in een bankschroef het plaatje zo dat het in de hollling van de poot pastdan met een scherp kobalt boortje er een gaatje in boren rvs is ook moeilijkte boren en niet te hard duwen gewoon als de egeltjes te werk gaan en 3,5mm boren voor een schroef van 4mm zodat het gietijzer niet breekt eerst een kloddertje van die kneedbare ijzer in dat gaatje zodat het als het opgedroogd is muurvast zit
liveisgreat
9 jaar geleden
punt is : ik krijg die poot er niet af :-(
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tja hiervandaan kan ik niet zien waar hij gebroken is ik neem aan dat je het gebroken deel mee kan nemen om te passen en zul je het bad op zn kop of zij moeten leggen om de reparatie uit te voeren en een aantal keren heen en weer moeten lopen om de bovenkant passend te krijgen en als het niet helemaal past vul je de ruimtes ook op met kneedbaar metaal als de delen maar raken waar de schroeven zitten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gietijzer wel degelijk te lassen. namelijk: elektrisch met gietijzer elektroden. (zijn in een landbouwmachines zaak of garage zeker verkrijgbaar) En autogeen is gietijzer volgens mij met koper te lassen (maar dat weet ik niet zeker) Lijmen word ZEKER niks. Als je er een beetje bij kan kan je het ter plaatsen proberen te lassen. Makkelijker is het natuurlijk dat je de poot er af haalt en dan (zelf) of laten lassen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hoi liveis great
gisteravond kon ik jouw probleem niet loslaten en heb ook een andere manier bedacht verschilt niet zo veel van de eerste maar denk dat het wel sterker is in plaats van schroeven kun je er ook een gaatje in boren en er draad in tappen 0,8x draad dus 5mm draad is 4 mm boren dan zit het steviger vast dan schroeven en als je toch schroeven gebruikt moet je wel parkers gebruiken groetjes
liveisgreat
9 jaar geleden
ja, een draad tappen daar heb ik geen materiaal voor helaas..
de poot is in het midden gebroken. daar was een minuscuul hoekje uit en daar is hij dus gebroken. gietijzer is echt niet zo sterk dan ik dacht.
ik probeer volgend weekend eens, het bad moet omgekeerd idd en ik ben vreselijk bang da t ik zo nog een poot afbreek. dus moet heel voorzichtig zijn. de pootjes hangen vast aan een schroef, maar ik heb ze eerder proberen te verwijderen (om zo de verf er makkelijker af te krijgen) maar toen al dacht ik "hoho, als ik zo doorga breekt er iets". het is echt heel oud dus. alleen die poten, die zijn superdik metaal dus dat uitgerekend die gebroken zijn.
bedankt voor jullie hulp, ik zal zien wat het geeft, stukje lassen, gaatjes boren en iets achter schroeven denk ik is het beste....dan heb ik combinatie van alles. en als er naden zijn kan ik die mooi opvullen met dat kneedbaar metaal...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als je het bad omdraait of op zn zij legt neem je 2 balkjes die dikker zijn dan de pootjes hoog zijn til het bad op zet hem op de balkjes en kun je hem zonder te beschadigen omdraaien je mooi betegelde vloer blijft dan ook heel als je daar ook gaat lassen leg dan eerst iets onder de balkjes om de lasspetters niet op je vloer te krijgen
Librera
6 maanden geleden
Mag ik je na 9 jaar vragen hoe je het hebt opgelost? Een oplossing naar tevredenheid? (ik heb ook n poot van mn gietijzeren bad... ivm roest, vlakbij wordt gedoucht)

Andere antwoorden (2)

Dat is echt een probleem. Gietijzer kan niet worden gelast. Probeer het eens met kneedbaar staal, maar ik geef garantie tot de deur van de badkamer...
escape
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
ja lassen kan ik sowieso niet, ttz ik kan het wel maar heb het materiaal (gasflessen etc) uiteraard niet in huis.
ziet er wel interessant uit, dat kneedbaar staal... maar idd het wordt afwachten of het houdt op langere termijn.
Gietijzer is heel goed te lassen met speciale elektroden, ga eens bij een lasbedrijf of mechanisatiebedrijf informeren er is vast wel iemand die dit voor je wil doen, er is wel de juiste kennis voor nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
ik kan lassen hoor. heb een cursus gevolgd..... bedankt!