Hoe heet zo'n chroomachtig laagje wat op goedkope horloges zoals van de Kruidvat zit en hoe kan ik dit zelf aanbrengen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Chroom zelf aanbrengen? Nee, dit is een chemische handeling die alleen proffesioneel gedaan kan worden, wel kun je met een potje (hoogglans) zilververf, wel een soort gelijk effect proberen te krijgen, maar helemaal gelijk aan chroom wordt het dan niet.
Bij goedkope horloges en andere sierraden wordt gebruik gemaakt van een zilverlak.

Chroom is van de neergeslagen metalen de bekendste. Het wordt toegepast in de sanitair markt, de automobielbranche, fietsen, motoren, diepdruk en ga zo maar door. Het wordt veel gebruikt om metaal of kunststof een mooier uiterlijk te geven. Chroom heeft van zichzelf geen hoogglans eigenschappen, de glans is afkomstig van het onderliggende nikkel. Chroom kan wel gepolijst worden. Indien de chroomlaag te dik wordt aangebracht op het glanzende nikkel ontstaat een muisgrijze laag. Om een mooi uiterlijk te krijgen is een chroomlaag van ca. 0,5 μm voldoende. Chroombaden behoren tot de eenvoudigste baden qua samenstelling, ze bestaan grotendeels uit chroomzuur, daarnaast worden toevoegingen van zwavelzuur (katalysator in het proces) toegevoegd. Als secundaire katalysatoren kan men fluorideverbindingen of organische verbindingen toevoegen. Het chroombad haalt het chroom uit het aanwezige chroomzuur, de anodes zijn van lood, deze leveren alleen de benodigde elektronen.

Toegevoegd na 1 uur:
chroom over iets aangebracht heet verchroomd, de chroom kleur, wordt in de meeste gevallen zilverkleur genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk eens op de website van chromirox deze lak komt zeer dicht in de buurt van chroom, wel onderdelen eerst glanzend zwart spuiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit zou de beste oplossing zijn, maar aangezien deze horloges niet duur zijn is vervangen praktischer.