is het makkelijk om met gordijn een openhaard te verbergen?

mijn vriend en ik hebben vandaag een huisje bekeken, heel mooi en ruim, maar een bruine openhaard (we mogen hem niet verfen) in het midden van de kamer is het enige erge in de woonkamer, nu hebben wij het erover gehad, een kamerscherm is geen optie omdat je we de muur er boven ook moeten afschermen, nu dachten wij dus aan een gordijn ervoor plaatsen, maar is dat makkelijk omdat je met hoeken te maken hebt? zo ja, waar kun je deze railsen vinden?
alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is het niet mooier om er van MDF een ombouw omheen te maken, en hier bv de tv op/boven te zetten/hangen?
op die manier is het wellicht nog functioneel (met een gordijntje lijkt het me een loze ruimte zo midden in de kamer)
in de uitsparing zou je bv ook van MDF een 'kastje' kunnen maken waar je een modem/dvd speler etc in kan zetten. in de doe het zelf zaken kan je het op maat laten zagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed idee van euca
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als heks hier verstop ik ook mijn vuurplaats waar ik geheime brouwseltjes maak -GNA GNA- ;-) wellicht dat je het volgende uit kan proberen (wel op een ander voorwerp dan de openhaard uiteraard!!!) een paar stenen behandelen met een coating waar verf niet zo op hecht. (water en vochtafstotend)
een paar keer behandelen zodat het er dik op zit en niets meer in de stenen kan trekken. vervolgens een goedkoop en beroerde kwaliteit witsel erop smeren. je kan proberen of dit er na het drogen af is te weken en te borstelen (ammoniakoplossing) wellicht dat dit werkt, en je met een demo de verhuurder kan overtuigen dat het wel geverfd is, maar het niet parmanent is en je het er weer af kan halen zodat het in de oude staat is (eventueel vastleggen in huurcontract)
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nou, ik denk dat de kleur je nog wel eens mee zou kunnen vallen als je eenmaal je spulletjes in huis hebt neer gezet. Nu knalt de haard er natuurlijk uit doordat alles wit is. Maar ik denk dat dit straks reuze mee gaat vallen.

Het beste antwoord

Een beetje gordijnenwinkel heeft genoeg rail-soorten in huis om elke hoek te nemen. Dus laat je adviseren, dan komen ze de boel opmeten en maken ze het voor je in orde. Zelf doen kan natuurlijk ook.
Ik vraag me alleen af
1 - als je de open haard niet mag verven, mag je dan wel gaten boren in het plafond?
2 - ik denk dat een gordijn heel massief overkomt, heeft dat niet teveel invloed op de sfeer in de kamer?
3 nu de kamer nog helemaal leeg is valt die lelijke haard op, maar in een ingerichte kamer is het al een heel ander verhaal, denk ik. Kun je de open haard niet opleuken met kunstwerken, zijden bloemen, lekkere kussens zodat je tegen de afgeschermde opening van de haard kunt leunen? Zaag een paneel van mdf en doe daar een mooie poster van een Italiaans landschap op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jaa wij gaan ervan uit dat je daar wel een rails mag hangen.. wij dachten ook al aan als het ingericht is wat op te leuken maar de smaak hoe het wordt ingericht is strak zwart, wit en grijs met kleurtinten, dus daar past een bruine open haard niet echt in, jammer genoeg. mensen anders nog meer opties hoe je die lelijke ombouw kwijt kan raken? want het mooist natuurlijk is als je de muur boven de openhaard wel kan blijven zien..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zou ik de tip van eucalypje opvolgen en een gezellige zwart-witte blokkendoos om de haard heen bouwen, dan zie de muur erboven, heb je zwart-wit in je interieur en misschien toch nog een lekkere plek om met kussens tot een hoog uitzichtpunt te bombarderen.
Ik denk eerlijk gezegd dat een gordijn een beetje ka'aba-achtig aandoet. Maarja, misschien vind je dat wel mooi. Plezier ermee!

Andere antwoorden (5)

Je openhaard wegwerken met een gordijn is geen enkel probleem, ook de hoeken niet.
Bochten voor gordijnrails zijn ook gewoon bij iedere bouwmarkt te koop.
Maar eh...waarom zou je dat doen, mij lijkt een gordijn lelijker om naar te kijken dan die haard, het is misschien niet de mooiste maar een fijn haardvuur is heerlijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jaa wij willen hem wel gaan gebruiken in de winter maar die ombouw is zo ontzettend lelijk en past niet in de stijl dat wij voor ogen hebben.. nog meer opties hoe je die lelijke ombouw kwijt kan raken? want het mooist natuurlijk is als je de muur boven de openhaard wel kan blijven zien..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk, die ombouw is niet bepaald een schoonheid, ikzelf zou dan ook geen moment aarzelen om hem lekker tóch te verbouwen naar míjn smaak.
Maar ja...ik ben dan ook nogal eigenwijs....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als toevoeging, ik zou denk ik al die lelijke stenen wegwerken met MDF oid, tegels ook en dat lekker schilderen of tegelen met iets dat ík mooi vind.
Als je een béétje handig bent lijkt me dat niet zo moeilijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als de haard in de winter nog aan moet, moet je wel uitkijken met hoe je hem afwerkt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
electrisch haardje erin? (die geen warmte geeft uiteraard)
of tv ophangen en een dvd aanschaffen met een vlammenspel. okay, wel een beetje hetzelfde idee als bij zonnig weer een parasol opzetten om hier vervolgens met zonnenhemel onder gaan liggen, maar het is dan ook maar een ideetje tenslotte ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pokemon,
Uiteraard wél uitkijken hoe je zoiets doet ja, maar de haard is verder aan alle kanten vierkant en rechthoekig, dus het lijkt mij niet zo héél moeilijk hier iets van te maken.
Rails is geen probleem, dat kun je bij een gordijnenwinkel (kwantum kan ook) wel vinden maar als je nu besluit om GEEN gebruik te maken van de open haar zou ik voor de stenen mdf bevestigen en dat gewoon wit verven. Dan zie je alleen de bruine stenen randen nog maar is het geheel niet geverfd en kun je dat ook weer makkelijk verwijderen. Het staat strak en wit!

Het is alleen zo dat je de open haard dan waarschijnlijk niet meer kunt gebruiken maar je kunt er altijd gelpotten ofzo inzetten zodat je toch nog een vlammetje hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het huisje er niet voor laten schieten. Die gordijntruc vind ik iets uit de ouwe doos. Wordt alleen maar rommelig en stoffig, terwijl alles bij jullie fris en modern is.

Ik zou er intrekken en voor die haard een plan ontwerpen terwijl je er in zit. Dat kan altijd nog. Als al je meubelen erin staan, kom je misschien op een ludiek idee.

Je kunt onder al je vrienden een wedstrijd uitschrijven voor het beste idee en een fles wijn als prijs in het vooruitzicht stellen.

Die fles moet dan natuurlijk gezamenlijk worden opgedronken de eerste keer dat de gerenoveerde haard wordt aangestoken.

Veel plezier.
11 jaar geleden
Wel makkelijk, niet mooi.

Je vraagt ergens om tips:
Dubbelzijdig tape en dunne houten platen kan ook. Die kan je in elke kleur verven. Niet het goedkoopste tape kopen. Zo hoef je nergens gaten in te maken.
Dit kan alleen niet direct om de haard als ie aan staat.
Je zou hier bijvoorbeeld metaal kunnen gebruiken met hittebestendige zwarte verf.

De platen kunnen steunen op de randen dus het gewicht wordt door de haard of vloer gedragen.

Je zou ook opzetstukken kunnen maken, die je over de onderste 2 gedeeltes zet. Die kunnen los staan en haal je weg als je de haard aan wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plaats voor die bruine stenen of steenstrips zoals hier al werd geopperd wit plaatmateriaal zoals dun hout (triplex of zoiets) of desnoods gipsplaat en leg kussens op het onderste deel van die open haard dan creëer je zitplaatsen. Of zet er i.p.v. die kussens een fop openhaard neer op 220v dan heb je geen troep en is het toch huiselijk. Die stenen bedekken wordt altijd mooier dan schilderen en anders stop je in de open haard zelf toch gewoon een Tv of aquarium.