Hoe krijg ik een brede zoom mooi recht in bijv. een gordijn?

Altijd als ik gordijnen maak zit ik weer met hetzelfde: hoe krijg je de zomen mooi recht? Ik neem meestal dubbele zomen van minimaal 3 cm breed voor zijkanten en een bredere zoom voor de onderkant. Deze strijk ik er dan in met de strijkbout maar ze worden nooit recht genoeg. Je ziet er altijd wel een soort bochten in verschijnen, of de stof gaat bij het vaststikken opbollen en alsnog scheef lopen. Weet iemand een truc daarvoor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.6K

Antwoorden (2)

Als je de onderkant bedoeld dan is het het beste om de gordijnen eerst op te hangen en dan op maat spelden en dan de gordijnen er weer af halen.
Dan de zoom netjes verder afspelden en naaien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt makkelijke en moeilijke stof, maar het is mij nog nooit gebeurd dat er bochten in zaten.
Als je de gordijnstof zelf meet en zorgt dat je hem recht afknipt kan er niets misgaan.

Recht afknippen is met een driehoek zorgen dat de kniplijn haaks op de zijkant staat. Dan meet je de eerste omslag PRECIES en vouwt die 8 cm (bijvoorbeeld) exact om. Spelden en rijgen. Dan de maak je de omslag kompleet. Weer exact 8cm omvouwen en opnieuw de hele onderkant inrijgen. Dan kan er niets misgaan.
Als je door je zoom te strijken zonder eerst te rijgen je stof oprekt gaat het altijd mis, zeker met moeilijker stoffen.

Ik zeg altijd dat gordijnen maken saai werk is, juist omdat er zoveel precisie aan te pas komt en eigenlijk gaat het alleen maar om rechte naden en zomen. Er komt weinig naaikennis aan te pas.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik trek er altijd een draad uit dan heb je ook een rechte lijn.
Ivana
9 jaar geleden
Dat doe ik ook, maar alleen bij voile-vitrage. Bij zware stoffen kan het niet altijd. :)