zijn glaslatten met sleufgaten/ventilatie nog altijd benodigd bij plaatsen van isolatieglas (dubbelglas)?

Mijn huidige woning heeft op de benedenverdieping isolatieglas, maar een deel van de ruiten heeft wel sleufgaten tbv ventilatie in de onderste glaslatten en de overige isolatieruiten hebben dat niet. Nu wil ik boven isolatieglas aanbrengen, maar vroeg me af of ventilatiesleuven nog altijd nodig zijn bij isolatieglas?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
20.6K

Antwoorden (3)

Het word wel aangeraden om dit te doen, omdat evt condensvorming door de ventilatielat kan worden afgevoerd.

Tegenwoordig worden dorpels afgewerkt met neuslatten, deze beschermen de dorpel beter, de ventilatie lat is nogal gevoelig voor inwaaiend zand, mos aangroei, en spinrag waardoor de beluchtings gaten verstopt raken, maar ook de capillaire werking tussen de glaslat en dorpel leidt vaak tot vochtophoping.

Dus het is beter om een neuslat ventilerend te plaatsen dan een ventilatielat, dit voor het behoud van je onderdorpel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tegenwoordig wordt er bijna geen buitenbeglazing meer toegepast. Het glas wordt van binnenuit geplaatst waarbij op de onderdorpel voorzien wordt van een beglazingsprofiel als de Lu-G5. Deze heef aan de buitenzijde ontwateringssleuven die er voor zorgen dat vocht afgevoerd kan worden. Ook bij buitenbeglazing blijft het absoluut noodzakelijk ventilatiesleuven toe te passen. E.e.a. is geregeld in de KVT. Hierin staat dat ten alle tijden ventilatiesleuven dienen te worden toegepast.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het is inderdaad nodig om ventilatie latten te gebruiken tegenwoordig zijn dit neuslatten (zie afbeelding) deze zijn in verschillende breedtes te verkrijgen afhankelijk van het kozijn . dit moet ook voor de garantie van het dubbelglas. helaas is het bij renovatie en ouder kozijnen niet altijd mogelijk om een neuslat te gebruiken. dan kunt u de ventilerende onderlat gebruiken (met de gleufjes aan de voorzijde). maar de voorkeur gaat uit naar de neuslat.