Waarom zijn oude vochtvlekken zo moeilijk over te schilderen ?

Het vocht, dat ooit eens de oorzaak was is allang weg.

Toegevoegd na 39 minuten:
Voor de volledigheid, ik ben me bewust van het feit dat ik dit op kan lossen met isolerende verf. Mijn vraag gaat meer om het waarom díe speciale verf nodig is ?

Wáárom volstaat een mooie nieuwe verflaag gewone muurverf niet ?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je er eerst isolatieverf op doet dan kun je het daarna gewoon over schilderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
na je toevoeging: mijn antwoord niet gelezen?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Jawel, maar ik merkte dat niet iedereen mijn vraag goed begrepen had.

Het beste antwoord

De vlekken lossen op in de verf, als de verf opdroogt zitten de plekken ook in de nieuwe laag.
Wel steeds iets minder maar het kan vele lagen doorgaan.

Zoals al in de reacties staat: speciale verf nemen. Zoals die in de bron.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Waarschijnlijk komt dit omdat ze er heel lang zitten. Dan trekken ze helemaal in de ondergrond en zul je een aantal keren over moeten schilderen of wat ook om ze niet meer te zien
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het optrekkend vocht loste onderweg naar boven kalk op uit de muur. Bij het verdampen liet het dit weer achter. Een vochtplek is daarom niet alleen een verkleuring maar ook een ruwer oppervlak hetgeen een andere teint geeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mogelijk heeft hetzelfde proces ertoe geleid dat de muur daar wat poreuzer is en daardoor meer verf opzuigt. Dat is echter een gokje.
9 jaar geleden
Je kunt bij de action een spuitbus kopen, vlekken coating isoleergrundspray. Deze kost heel weinig en werkt perfect! Even sprayen en de vlekken zijn weg. dan kun je daarna gewoon overschilderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het heeft gewoon te maken met vocht ( water ) Met water los je bepaalde stoffen terug op, die de verkleuring veroorzaken.Door een materiaal te kiezen ( primer, lak...) dat niet watergedragen is, en de vlekken afsluit ( conserveren ) kan achteraf een watergedragen vezf gebruikt worden, en zal het vocht niet meer tot aan de vlekken geraken, en blijft de verkleuring weg.Als afwerking kan je ook kiezen voor een synthetische verf.Stinkt soms wel een beetje