Hoe kunt je aan een balk hout zien wat voor soort hout het is ?

Ik heb diverse balken hout staan maar weet niet wat voor soort hout het is. Zijn daar kenmerken voor ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Ha, die Puurteak;

De kleur, structuur,n hardheid, hoeveelheid knoesten en het gewicht zijn hier goede indicaties voor.

Toegevoegd na 36 seconden:
En niet te vergeten de buigzaamheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

vaak kom je er achter door naar de nerf verloop te kijken en te kloppen en te luisteren naar de klank. het is moeilijk uit te leggen hoe je kan zien welk houtsoort het is, sommige houtsoorten lijken heel veel op elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zijn zeker kenmerken voor. Een houtbewerker,
timmerman en meubelmaker zal aan de kleur,nerf,structuur
zwaarte en hardheid het houtsoort kunnen bepalen.
Hij heeft dit geleerd bij zijn opleiding. Dit geld voor de meest voorkomende soorten. Iemand die nooit met hout
omgaat of verwerkt zal toch een cursus moeten volgen
of leren hout te herkennen.
Er zijn tenslotte honderde houtsoorten.