Hoe kan ik een vermijden dat mijn bloembak vooraan wordt omvergegooid of geplunderd?

Ik woon in een studentenstad/-buurt. En één van de traditionele studentikoze grapjes is : bloembakken van de vensterbank sleuren. Of de bloemen eruit trekken. Of met de hele bloembak gaan lopen, dat gebeurt dus ook.
Nu zoek ik een systeem waarbij dit vermeden wordt. De bloembakken vastmaken zou bv. al iets zijn, maar ik weet niet waarin ik dit moet bevestigen : in mijn mooie houten raam wil ik niets schroeven en mijn gevel is "gerotst", en het is heel moeilijk om daarin iets vast te maken. Mijn brievenbus bv. is al enkele keren van de muur getrokken omdat een gat boren en een plug bevestigen in een gerotste gevel bijna onmogelijk is (rotsen is een dikke laag beton die vroeger in een motief op de gevel werd bevestigd, heel origineel en authentiek maar dus niet handig. vooral omdat het rotsen heel ruw is gebeurd, dus ik moet al héél diep boren voordat ik baksteen raak.).
Plus heb ik dan nog geen oplossing voor het uittrekken van bloemen.

Toegevoegd na 8 minuten:
gerotst = ook "geraapt" (term uit bouwkundig erfgoed)

9 jaar geleden
7.7K
Rieneke1
9 jaar geleden
Je zou haast brandnetels gaan kweken.
Ivana
9 jaar geleden
Zet middenin de bloembak een bordje met de tekst: PAS OP DE CAMERA
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Boren van 30cm zijn overal te koop en zolang heb je echt niet nodig, dus een gaatje voor een plug kan geen probleem zijn. Schrikdraad?
Een of andere kleurstof?
Camera? Een probleem is dat dat alleen werkt als het steeds dezelfde zijn, maar het zijn waarschijnlijk steeds andere.
Dit ga je niet winnen, ik zou mijn plantjes achter neerzetten. En voor?
Distels
Bramen met stekels
Rozen met stekels (hoewel die ook best kwetsbaar zijn)
Ivana
9 jaar geleden
Ja, maar die rozen met stekels trek je niet zomaar uit de bak. Hahaha. Goed idee, stekelplanten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de inspiratie kwam van de brandnetels van Rieneke1
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt bij de Aldi zo'n suffe nep-camera kopen en die aan je raamkozijn bevestigen...
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Scheermesjes of glassplinters aan de bak lijmen...
Wel opletten dat er geen katten of andere dieren in die bak komen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@heervoldemort: dan kunnen ze schade claimen als ze zich gesneden hebben. Mag niet.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Niet als jij zegt dat het voor de sier is :-)

Het beste antwoord

Zo eentje krijgen ze niet stuk.

Misschien kun je hierin met metaal een constructie maken waardoor de planten er niet uitgetrokken kunnen worden.

Bijvoorbeeld een stukje van zo'n mat wapeningsstaal met van die vierkantjes. Als je planten hebt met wat grotere wortelkluit dan kunnen die niet door de vierkantjes eruit getrokken worden. Over het staal doe je aarde zodat het er fraaier uitziet.
Je moet de mat er zelf natuurlijk wel uit kunnen halen. Daarvoor moet je dan een soort slotje gebruiken.

Toegevoegd na 26 minuten:
Of: in plaats van een slot gebruik je een moer op een pin. Zie plaatje 2 voor ontwerpprincipe.

Toegevoegd na 1 dag:
Oja, de bak moet nog één of enkele gaatjes naar buiten hebben zodat overtollig water eruit kan. Bijvoorbeeld een buisje inmetselen of gewoon wat ruimte tussen de stenen open laten
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Plusje voor je ontwerp.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeker. Zeer creatief, en een goed antwoord op de vraag/ oplossing voor het probleem.
Zelf zou ik de bloemen aan de binnenkant van het raam zetten. Geraniums en eenjarigen kunnen daar best een seizoen tegen.
Poet
9 jaar geleden
Bloemen binnen en bak buiten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hihi, ook creatief. Of bloemen op het raam schilderen. Maar ik had de langwerpige balkonbloembakken gewoon binnen op de vensterbank staan in mijn studentenkamer.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Het ideel met het wapenstaal heeft een nadeel. De planten zijn er inderdaad moeilijk uit te trekken maar je moet ze zelf van kleins af aan opkweken, anders krijg je ze er ook niet in.
Poet
9 jaar geleden
Ja, klopt. In plaats van wapeningsmaten kunnen ook plm 5 losse stangen worden gebruikt. In plaats van een pin in het midden leg je dan aan beide kanten over de uiteinden van die stangen een metalen plaatje. Via een vergelijkbaar principe maak je die via een bout/moer vast in het richeltje waarop die uiteinden rusten (misschien moet de verspringing iets groter zijn om voldoende dikte te hebben voor een bout). Er komen nu dus 2 of 4 bout/moeren ipv één.
Op de stangen leg je, alvorens de plaatjes erop te schroeven, een oude opegeknipte fietsbinnenband opdat de stangen niet gaan schuiven.
In het midden moet wellicht nog een muurtje ter ondersteuning van de stangen (tegen doorbuigen).