is dit asbest?

Hoi,

Op mijn schuurdak liggen golfplaten en ik twijfel er aan of dit asbesthoudend materiaal is. Toen ik het huis kocht heb ik een keurig laten doen en in het rapport staat niks over asbest maar ik twijfel toch.

Alvast dank voor de eventuele antwoorden

Groet Marcel

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

dit is zo moeilijk uit te maken,je kan het volgende doen:
Asbestvezels zijn onbrandbaar:
vezels die blijven gloeien in een vlam zijn wellicht asbest.
vezels die wegsmelten of opbranden zijn geen asbest.
lees ook eens de tekst in bron
10 jaar geleden
Jouw foto is op het blote oog wat lastig te scannen, maar asbest kun je zo herkennen:

Op breukvlakken en bij beschadigingen is aan de vezelachtige structuur vaak te zien of het om een asbestverdacht materiaal gaat. Asbest is bovendien vooral na de Tweede Wereldoorlog en vóór 1993 gebruikt. Een aanwijzing of het om asbest zou kunnen gaan is daarom het tijdvak waarin het materiaal is toegepast. Ook als je weet in welke producten vaak asbest is verwerkt, kan dat helpen vast te stellen of het asbest zou kunnen zijn.

Definitief uitsluitsel of het materiaal ook werkelijk asbest is kan echter alleen door onderzoek met een elektronenmicroscoop. Bovendien is dit de enige manier om vast te stellen om welke soort asbest het gaat, en of er meerdere soorten door elkaar in het materiaal zijn verwerkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet zo dat golfplaten steeds gemaakt zijn van asbest. 30 jaar geleden maakte wij in kapelle op den bos in belgie golfplaten die bestonden uit cement en eucaliptus vezels zonder toevoeging van asbest, Dus het zou zo maar kunnen dat deze ook zijn gemaakt van houtvezels, Maar ik zou er toch iemand konem late naar kijken die er iets van kent . Ik vermoed dat het zonder asbest is . Ik baseer mij op het feit dat de cement nog in goede conditie is en ook het oppervlak ziet er resent uit en dan bedoel ik in verhouding met de de platen van voor 30 jaar. Maar hou het op een warschijnlijkheid
Wat je wel zou kunnen doen is een test . Ik heb ooit eens op het fabriek waar deze platen werden gemaakt een test gedaan door een stuk plaat met houtvezels te bewerken met een brander. Tot mijn verbazing bleef er achteraf alleen maar een poeder over van cement. Probeer eens om een stukje boven het gasvuur te houden, als je ziet dat het opbrand, de vezels dan dan weet je dat het asbestvrije platen zijn gebeurd dat niet dan zit er waarschijnlijk asbest in. Maar best is toch een kenner te laten kijken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Zo maar zonder enige bescherming een test gaan doen met iets wat asbest zou kunnen zijn? Dat raad ik iedereen ten sterkste af! Ieder microvezeltje van asbest kan immers zware problemen geven, toch?! Dat schreef je in ieder geval zelf in een reactie bij een andere vraag.
Poet
10 jaar geleden
Dan houdt je er een aansteker of brander bij
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alles lezen Antoni ni alleen wat je kan gebruiken.
Antoni
10 jaar geleden
Ik heb alles gelezen, en ik raad de vraagsteller aan in ieder geval voorzichtig te zijn met dit materiaal.
Jammer dat het niet bij de keuring geconstateerd is. Ben je zelf ook bij de keuring aanwezig geweest? Ik weet bijvoorbeeld dat er bij de aankoopkeuringen van de Vereniging Eigen Huis veel aandacht is voor mogelijk asbesthoudende materialen. Als dit asbest is en je keurder heeft dit niet genoemd is dit een hele slechte zaak. Hij had dim moeten zien, maar misschien heeft hij informatie waaruit zou blijken dat het geen asbest is. Je kunt hem in ieder geval hier naar vragen.
Kun je ergens op de rand van de plaat een type-nummer zien. Als het van de fabrikant Eternit komt zal er aan het einde van dit type nummer de letters NT of NG staan. Dit is de niet asbesthoudende variant.
Ook is er sinds 1993 een algemeen verbod op de verkoop en verwerking van asbesthoudende materialen. Als duidelijk is dat dit dak van na 1993 is hoef je je geen zorgen te maken.
Daarnaast is het pas in een laboratorium voor 100% vast te stellen dat deze platen asbest bevatten. In dat geval zou je een afgebroken stuk in plastic kunnen verpakken en opsturen. Kost je een paar tientjes, maar dan heb je de absolute zekerheid.

Groet, Robert