Kan ik schuurpapier snijden/knippen zonder dat het mes of schaar bot wordt?

Van een vel moet ik een strook hebben van precies 0,5".

Toegevoegd na 44 seconden:
De grit zal 1200 zijn. Of 600.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
Amadea
10 jaar geleden
Ja, want je maakt de schaar er juist scherper mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik doe dat vaak en al jaren, ik heb vaak kleine stukjes nodig om zink of koperplaatjes te schuren. Ik heb nog nooit gemerkt dat een schaar daar bot van wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1 Amadea
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk maak je een schaar er niet scherper mee... je knipt door papier waar zand op zit gelijmd, dat zand maakt alleen je schaar scherper als je het schuurpapier als slijpsteen gaat gebruiken, dus niet haaks op de kniprand van de schaar zoals bij knippen gebeurd Het best kan je hiervoor een schaar gebruiken met geharde bladen, zoals bijv een blikschaar heeft. Wel scheelt het dat je erg fijn schuurpapier hebt, je schaar zal niet zo snel bot worden dan met grove korrels
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een echt scherpe (stof)schaar wordt van het knippen van gewoon papier al bot. Beter snijden met afbreekmesje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon met een stanleymes de achterkant half in snijden en dan de rest recht afscheuren. Zo heb je de minste slijtage.

Antwoorden (1)

Nee dat is niet mogelijk, zelfs gewoon papier knippen maakt de schaar bot, wel heel erg weinig, maar toch.
Schuurpapier is veel "harder' dan de schaar, dus zal het er van slijten( bot worden) als je gaat knippen.
Voor dit soort gevallen, neem ik meestal een oude schaar, of zo een heel goedkope.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik slijp mijn schaar mijn schuurpapier, zie het probleem niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hoe doe je dat?