Dat de ene boom ergens uit Europa komt (kan ook Nederland zijn) en de andere boom komt per definitie uit Nederland.

Serieus: over het algemeen wordt er gesproken over Amerikaans eiken en Europees eiken, daar is ook veel meer over te vinden maar als we het echt over Nederlands eiken willen hebben dan geldt het volgende: Nederlands eiken is over het algemeen wat harder, zwaarder en vaster, sterker maar ook grover van structuur dan geimporteerde eikenhout soorten. Het hout laat zich goed verwerken, schroeven en spijkeren en heeft een volumegewicht van ongeveer 0,75.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er is niet echt een typisch 'Nederlandse' Eik. Als we in Nederland over een Eik spreken, dan gaat het om de Zomer Eik. Deze komt oorspronkelijk uit Zuid-Europa en is wijdverspreid door heel Europa. In Nederland komen ook andere 'rassen' voor, maar deze zijn in de loop der jaren aangeplant.

Er zijn wel veel verschillen tussen de Zomereik en de Amerikaanse Eik. Zie onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe zit er niet gek veel verschil in, alleen Nederlands eiken wat grover van structuur. Het verwerken van beide soorten gaat op de zelfde manier.

Persoonlijk vindt ik Nederlands eiken mooier, het is net wat robuuster, nadeel is dat het niet makkelijk meer te verkrijgen is. En daardoor vaak ook erg prijzig.