Kan ik een mobiele aardlekschakelaar extra bij plaatsen voor mijn tuinverlichting zodat niet andere groepen worden aangesproken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Je kan een allemat plaatsen(16A-300mA).
Dat is een groepenschakelaar, overstroom beveiliging en een aardlek in een.
Plaats deze voor een andere aardlek en na de hoofdschakelaar.

En hier komt die weer, de veiligheidswaarschuwing!!
Ben je niet bekend en handig met stroom? Laat het dan door een vakman doen. Het is en blijft levensgevaarlijk en is een veroorzaker van brand bij ondeskundig gebruik. Veelal onwetendheid.

Toegevoegd na 8 minuten:
Allemat moet alamat zijn.

Toegevoegd na 20 minuten:
Doordat er geen selectiviteit is kan je geen 2 aardlekautomaten achter elkaar zetten.
Als je niks aan de groepenkast wil doen kan je wel staffelen.
Dit wil zeggen dat je een zwakkere zekering plaatst tussen je verlichting en de groepekast. Voor lekstromen heeft dit geen zin, wel voor sluitingen.

En dan het volgende, springt er steeds een aardlek of een groep uit door je tuinverlichting?
Dan kan je beter het probleem bij de bron aanpakken.
Er kan een fout zijn in die installatie, kijk of laat deze eens nakijken.
Misschien is er vocht in een lamp. Of is ergens een isolatiefout in een kabel of verbinding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan, het is alleen aan te bevelen om deze dan op een groep aan te sluiten die zelf geen aardlekschakelaar heeft.
Met twee aardlekschakelaars achter elkaar is het nooit zeker welke van de twee afschakelt omdat de verschilstroom in beide schakelaars gedetecteerd zal worden.